Nieuws Marketing
De grootste snoepzaak van Zeeland en Brabant
Van tandartsassistente naar eigenaresse van de grootste snoepwinkel van Brabant en Zeeland. De ietwat drastische carrièreswitch die Astrid Mies zeven jaar geleden maakte, lijkt nog altijd zijn vruchten af te werpen. Vandaag opent ze haar nieuwe vestiging van Jamin in de Sint Josephstraat, schrijft BN/De Stem.

Twee keer zo groot als de vorige winkel, die iets verderop staat. Schepchocolade, Willy Wonkasnoep, Japanse ‘zelfmaaksnoep’ en vooral veel kleuren. Een rij van driehonderd doorzichtige bakken, kokers tot aan het plafond gevuld met snoep. De nieuwe vestiging van Jamin is met recht een attractie te noemen. Niet helemaal gek dus, dat al vóór de opening mensen met hun neus tegen de ramen staan. Wat hier gaande is? De grootste snoepwinkel van Zeeland en Brabant. Dat dus. Mies: "In 2009 besloot ik het roer om te gooien. Ik werkte al twintig jaar in een tandartspraktijken, maar ik miste het sociale contact. In de tandartspraktijken mocht niet te veel gepraat worden." Geboren tussen snoepjesZe besloot als eigen baas verder te gaan. De keuze voor snoep komt daarbij niet helemaal uit de lucht vallen: "Mijn moeder had vroeger een eigen snoepverpakkingsbedrijf. Ik ben dus eigenlijk geboren tussen de snoepjes. Of deze switch een statement is naar mijn oude werkgever? Welnee, ik hou hem hiermee juist aan het werk", lacht de Bergse. Haar man Leon Mies helpt haar waar mogelijk, maar het gros van de onderneming regelt ze zelf. "Voor mij is het werken in de winkel een uit de hand gelopen hobby", aldus Leon. Jamin maakt al decennialang onderdeel uit van het Bergse winkelbestand, met in het verleden locaties aan de Zuivelstraat en de Wouwsestraat. Wow-effectWaarom een winkel als deze uit zijn voegen barst terwijl de binnenstad met leegstand kampt, kan de onderneemster verklaren. "Jamin gaat met de tijd mee. Waar een winkel als V&D stil bleef staan, doet Jamin dat niet. We zetten vloggers in om onze producten te promoten, met als gevolg dat we uit ons pand groeiden zo hard groeiden." Ze vervolgt: "Wij verkopen hier geen snoep dat je ook in de supermarkt vindt. Jamin wil het wow-effect teweegbrengen bij mensen." Verleidelijk? "Dat wel", lacht Mies.Gerelateerde artikelenChocing Good maakt gebruiksvoorwerpen van pure chocolaEatdutchwaffles: Van droom naar supermarktschap in HollywoodAmsterdamse ondernemers brengen hagelslag naar New York