Nieuws Marketing

Biersucces met bizarre merknaam

De Ondernemer 28 april 2016

Kutbier brouwerij het boegbeeld kutbier den bosch1065

Janneke Pieters en Mary-jane Snelders maken furore met bier dat ode brengt aan de Bossche Kut, de hoogblonde dame die op haar Tomos door de Brabantse hoofdstad rijdt. Met hulp van crowdfunding willen ze hun eigen brouwcafé in een oud fabriekspand openen.

Lees ook:Blond bier van een stel jonge vrouwen Bier met een vrouwelijke noot Alcoholvrij en speciaalbier winnen terrein

%VIDEOWIDGET%

Binnen nu en een maand wil Brouwerij Boegbeeld aan de verbouwing beginnen van een eigen brewpub in De Mengfabriek in Den Bosch. Een half jaar geleden brachten zij hun eerste bier genaamd Kutbier op de markt. Het ging viral en sindsdien is de voorraad niet aan te slepen. Het is dus tijd voor de volgende stap; een eigen brewpub. Om dit te bekostigen zijn ze aan het crowdfunden. De teller staat op de helft van de campagne op 70 procent.

Janneke Pieters en Mary-jane Snelders willen bieren maken waar Den Bosch trots op kan zijn. Ze beginnen met drie bieren: Witte Sieb, Sjekladebol en het inmiddels befaamde Kutbier. Aanstaande zondag 1 mei zijn Witte Sieb en Sjekladebol voor de eerste keer te proeven zijn tijdens Het Nederlands Speciaalbier Festival.

Trots"Doordat we viral gingen met Kutbier hebben we heel snel een flinke achterban opgebouwd. Het is leuk hoe enthousiast onze klanten zijn over ons product. Ze zijn dan ook erg benieuwd naar onze nieuwe bieren", aldus Janneke Pieters. Vanwege deze groep trouwe fans is dan ook bewust gekozen voor crowdfunding. "Tot nu toe investeren mensen vooral omdat ze geloven in ons idee, ons product en de plek waar we ons gaan vestigen. En omdat zij ook vinden dat Bosschenaren een bier verdienen om trots op te zijn natuurlijk!", zegt Mary-jane Snelders.

De brewpub komt in een voormalige veevoederfabriek. Het hele terrein, genaamd De Mengfabriek, geeft ruimte voor een nieuwe sociale, culturele en economische hotspot in Den Bosch. Daar horen lokale producten bij. En dus ook de lokale bieren van Brouwerij Boegbeeld. De bieren hebben allemaal iets te maken met Den Bosch. Dat vraagt om een eigen plek in de stad, vinden de brouwvrouwen. Vanuit het proeflokaal kun je in de brouwerij kijken. Terwijl je het bier proeft in het proeflokaal kun je de brouwerij in kijken om te zien hoe het bier tot stand is gekomen. "De brouwinstallatie hebben we al, maar we hebben nog een flinke verbouwing voor de boeg."

Beperkte voorraadVoor de verbouwing heeft Brouwerij Boegbeeld minimaal 30.000 euro nodig. Met nog een maand te gaan staat de teller op 21.299 euro. "Er zijn een hoop mensen die ons bier nog niet hebben kunnen proeven vanwege de beperkte voorraad. Je wil natuurlijk wel weten waar je in investeert. Daarom moedigen we iedereen aan om op 1 mei ons bier te komen proeven."Het is nog tot 22 mei mogelijk om te investeren.

De brouwerij zet het haar beroemdste bier in de markt als 'ode aan de Bossche Kut'. "Ze verft haar haar het liefst in een zo onnatuurlijk mogelijke kleur. Ze draagt veel make-up en tekent haar wenkbrauwen zoals ze dat zelf wil. Als ze langs komt scheuren op haar Tomos roepen alle mannen op zijn Bosch: “Ziet er goed uit, kut!”. Kutbier is een ode aan haar en aan het pareltje van het Bossche taalgebruik."