Nieuws Marketing

Booking.com verbaasd over slecht imago in thuisbasis Nederland

Ondanks de Nederlandse roots is ons land niet bepaald trots op hotelplatform Booking.com. Het ontbreekt het bedrijf aan de aaibaarheidsfactor en daar is de boekingssite zich terdege van bewust. Toch begrijpt het platform dat niet helemaal, zegt Chief Marketing Officer Arjan Dijk in gesprek met NU.nl.

Eva Schouten (NU.nl) 6 mei 2021

Laatste update: 10 mei 2021 22:00

Lang niet iedereen in Nederland is enthousiast over het 'eigen' techbedrijf Booking.com. Foto: Flickr (CC)

Het is wel iets waar het Nederlandse lid van de directie over nadenkt, zegt Dijk, die eerder in de Verenigde Staten woonde, tegen NU.nl. ,,Toen ik twee jaar geleden bij Booking begon, dacht ik echt dat Nederlanders dit het meest fantastische bedrijf van het land vinden. Dat iedereen trots was op een Nederlands technologiebedrijf dat wereldwijd zo'n rol speelt."

Al vrij snel kwam hij erachter dat dit niet het geval was. ,,Die trotse blik leefde duidelijk niet in Nederland. Niet in de media en niet bij het publiek." Dat viel eens te meer op toen bekend werd dat Booking een van de grootgebruikers van de loonsteunregeling NOW was. Ondanks dat het jaar ervoor dikke winst werd geboekt.

Afscheid genomen van kwart van personeel

,,In maart vorig jaar keken we ineens de afgrond in. We waren een heel succesvol bedrijf dat ineens meer afzeggingen kreeg dan boekingen. Er kwam heel veel op ons af waarvan we niet direct wisten hoe we ermee om moesten gaan, niemand wist ook hoelang dit zou duren", zegt Dijk refererend aan de coronapandemie.

“De focus lag op het merk wereldwijd neerzetten, maar we zijn vergeten te vertellen wat onze bijdrage aan Nederland is”

Arjan Dijk, marketingbaas Booking.com

Naarmate duidelijk werd dat de situatie langer zou duren, is Booking aan het reorganiseren geslagen. ,,Wel veel later dan onze concurrenten. Dankzij de NOW hebben we langer werkgelegenheid kunnen behouden, dat was ook het doel van de regeling." Evengoed is wereldwijd afscheid genomen van een kwart van het personeel, ook in Nederland.

Met zo'n vijfduizend werknemers in Nederland is het bedrijf zeker nog wel een grote werkgever. ,,We zijn ook een van de allergrootste belastingbetalers in Nederland, wat dat betreft staan we zeker in de top tien." Dijk heeft niet de illusie dat mensen hierdoor ineens wel van Booking houden. ,,Maar ik wil het feit wel genoemd hebben, want de bijdrage die we leveren, komt nooit over."

Bekijk hier de video met de oprichter van wat het sympathieke alternatief voor Booking.com moet gaan worden: Broodje Verhaal: storytelling met Cor Hospes en Niels Meijssen (Moonback)

Booking.com heeft geen hoge aaibaarheidsfactor

Hij trekt het zich aan dat het bedrijf geen hoge aaibaarheidsfactor heeft. ,,Ik vind het erg als er een negatief verhaal in de krant staat en mijn moeder dat leest. Dan belt ze en vraagt of het goed met me gaat. Dat is niet leuk en ik vind het ook niet terecht." Dijk vindt wel dat Booking in ,,onze mooie achtertuin Nederland" zelf ook te weinig heeft gedaan om het bedrijf wèl geliefd te maken.

,,De focus lag erop om wereldwijd het merk neer te zetten en groot te worden. We zijn daarbij vergeten te vertellen wat onze bijdrage aan Nederland is."

"Ik vind het erg als er een negatief verhaal in de krant staat en mijn moeder dat leest"

Arjan Dijk, Chief Marketing Officer van Booking.com

In Nederland haalde het platform wel meermaals het nieuws met negatieve zaken. Zo werd Booking in het verleden op de vingers getikt door Brussel over aanbiedingen die geen aanbiedingen waren en werden vorig jaar afspraken gemaakt met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het stoppen met het oneigenlijk gebruik van de term 'schaarste'.

Recentelijk kreeg het bedrijf nog een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor het te laat melden van een datalek.

Voor hele reiswereld nog steeds moeilijke tijd

De marketingman van Booking rekent zijn bedrijf tot het gezelschap waar ook Spotify en Adyen toe behoren. ,,Succesvolle Europese techbedrijven, die zijn dungezaaid." Booking vist voor personeel in dezelfde vijver als de Ubers en Tesla's van deze wereld. ,,Dus je kunt ervan uitgaan dat onze arbeidsvoorwaarden goed zijn."

Lees ook: Het jaar van Niels Meijssen: na boze LinkedIn-post over Booking.com ceo van zijn Moonback

Het is voor Booking net als voor de hele reiswereld nog steeds een moeilijke tijd. Veel details kan Dijk niet geven vanwege de beursnotering, maar ook omdat alles door corona nog zo onzeker is. ,,We hopen dat we een bijdrage kunnen leveren aan het weer op gang helpen van de reisindustrie, ook de Nederlandse hotelsector. En dat Nederlanders trots worden op Booking."

Booking.com publiceerde woensdag na sluiting van de Amerikaanse beurs de cijfers over het eerste kwartaal.

Reacties PR-strategen en Moonback

PR-strategen begrijpen niks van het interview dat NU.nl publiceerde met de marketingbaas van Booking.com, Arjan Dijk. De cmo beklaagt zich erover dat Nederlanders niet bepaald trots zijn op het hotel- en huizenplatform Booking.com. Hij wilde dat maar eens gezegd hebben. Op reclameplatform Adformatie reageren communicatieprofessionals 'stomverbaasd' op de ontboezemingen van de marketingbaas van Booking. Lees hun reacties hier.

Ook vanuit startup Moonback, ontstaan vanuit boosheid over de aangevraagde staatssteun door Booking.com en een heuse concurrent in wording, is gereageerd op het interview. In een Linkedin-post schrijven zij: 'De Chief Marketing Officer van Booking geeft op NU.nl aan dat hij niet begrijpt waarom wij Nederlanders niet enthousiast zijn over het bedrijf. Dit ligt overigens volgens hem aan de Nederlanders en niet aan Booking zelf. Het bedrijf betaalt immers veel belasting en draagt zo bij aan ons land. En daar gaan wij zomaar met z'n allen aan voorbij. Maar belasting betalen maakt je niet aaibaar als bedrijf. En zoals in elke relatie: je moet er zelf ook wat liefde en aandacht in stoppen.

We willen best nog een handje helpen bij de verklaring voor het gebrek aan trots, we zijn de moeilijkste niet. Start eens met de hand in eigen boezem steken. Als je willens en wetens jarenlang er werkelijk alles aan hebt gedaan om je klanten te manipuleren en accommodaties financieel uit te knijpen, moet je niet raar opkijken als mensen je niet meer zo sympathiek vinden. Als de liefde niet van twee kanten komt, wordt het lastig om een duurzame relatie op te bouwen'.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws