Aangeboden door CM.com
Branded Content Marketing
Meer tevreden klanten, meer omzet: zo stuur je klantervaring in de juiste richting
Meer klanttevredenheid betekent meer omzet, dat weet iedere ondernemer. Maar waar bestaat de optimale klantervaring uit, en hoe lever je die op een effectieve en efficiënte manier? Daar denkt Jeroen van Glabbeek, ceo van CM.com, iedere dag over na. In onderstaande video legt hij een chatbot uit hoe CM.com met zijn slimme cloudsoftware tegelijkertijd inzet op groei én retentie. Ook gaan we op bezoek bij de Nierstichting, waar we leren hoe klantervaring ook van groot belang is voor goede doelen.
,,Groei is belangrijk als bedrijf”, zegt Van Glabbeek. ,,Maar voor een goede omzet is retentie, dat je klanten bij je blijven, ook heel belangrijk.” Daarom faciliteert CM.com met cloudsoftware niet alleen communicatieoplossingen, maar ook doelgerichte marketing om nieuwe klanten te verleiden én manieren om bestaande tevreden te houden. ,,Als je goed zorgt voor je bestaande klanten, hen goed op de hoogte houdt en vaak met je bedrijf in aanraking laat komen, dan zullen ze tevreden blijven. Dat betekent weer dat ze vaker bij je terugkomen en meer bij je zullen besteden.”
Probleemloze customer journey
Maar waar bestaat goede zorg voor je klanten precies uit? Waar let de consument het meest op wanneer ze in contact komen met je bedrijf? ,,Als bedrijf wil je graag een probleemloze customer journey kunnen vormgeven en de basis daarvan is snel en simpel contact”, zegt Van Glabbeek. ,,En om daarin te kunnen voorzien is het van belang dat zo veel mogelijk processen rondom communicatie en betalingen gestroomlijnd worden.”
Meer weten over de verschillende oplossingen die CM.com klevert voor het mkb? Download hier de whitepaper 'Een superieure klantervaring voor elk bedrijf: hoe de oplossingen van CM.com ook voor het mkb een uitkomst zijn'
"Wij werken samen met verschillende softwareontwikkelaars om alle die slimme oplossingen te integreren in de bedrijfsvoering"
Chatbots en voicebots
Voor dat stroomlijnen biedt CM.com oplossingen als de Mobile Service Cloud die bedrijven in staat stelt klanten te ondersteunen over alle mogelijke kanalen vanuit één inbox - wat voor veel meer overzicht zorgt. Of de Converstional AI Cloud, die met chatbots en voicebots helpt de klantenservice met behulp van kunstmatige intelligentie meer te automatiseren. ,,Wij werken samen met verschillende softwareontwikkelaars om al die slimme oplossingen die er tegenwoordig zijn van chatbots tot betalingsplatformen, maar ook QR-codes waarmee je online een bestelling kunt doen, op een professionele en geoliede manier te integreren in de bedrijfsvoering.” En al die elementen samen, dat soepele samenspel van communicatie, marketing en sales, zorgt voor een prettige customer journey.
Het bijzondere is dat al deze oplossingen inzetbaar zijn in vrijwel alle branches. ,,CM.com heeft tienduizenden klanten, voor een heel groot deel in het mkb”, vertelt Van Glabbeek. ,,Van winkels en webwinkels tot restaurants en uitgaansgelegenheden, festivals, sportevenementen, zelfs musea.” Want één ding hebben al deze branches gemeen: die customer journey. En hoe soepeler het contact met potentiële of bestaande klanten, hoe groter de kans dat ze geld zullen uitgeven bij jouw bedrijf.
Jeroen van Glabbeek, ceo van CM.com: Hoe soepeler het contact met potentiële of bestaande klanten, hoe groter de kans dat ze geld zullen uitgeven bij jouw bedrijf'
Een soepele customer journey is nuttig in iedere branche, ook die van goede doelen. Download hier de whitepaper met meer informatie over hoe slimme software jouw customer journey kan helpen.
Ook goede doelen zoeken optimaal klantcontact
Niet alleen ondernemers krijgen te maken met dit principe van de customer journey. Ook goede doelen, die afhankelijk zijn van donaties, hebben flink baat bij het optimaliseren van klantcontact, of in hun geval contact met donateurs en vrijwilligers. Zo gebruikt ook de Nierstichting de software van CM.com, vertelt Jasper de Boom, hun manager marketing en communicatie in de video bovenaan dit artikel. ,,Om onze missie, de levenskwaliteit van huidige en toekomstige nierpatiënten te verbeteren, uit te kunnen voeren, hebben we geld en middelen nodig om te kunnen investeren in onderzoek en medische innovatie.”
"Sinds een paar jaar zit er op die bus een QR-code waarmee mensen ook digitaal kunnen doneren"
De Nierstichting is continu op zoek naar manieren om processen te optimaliseren om meer impact te maken. Het goede doel maakt gebruik van onder andere de Mobile Marketing Cloud. ,,Want met het automatiseren van de Mobile Marketing Cloud kunnen we veel gerichter, gesegmenteerd en gepersonaliseerd communiceren met onze doelgroep, bijvoorbeeld naar vrijwilligers of donateurs”, aldus De Boom.
QR-code maakt collecte eenvoudiger
Ook maakt de Nierstichting gebruik van QR-codes die door CM.com gegenereerd worden voor de jaarlijkse collecte. ,,Jaarlijks gaan er ruim 27.000 collectanten, met de collectebus, huis aan huis voor de Nierstichting”, vertelt Sanne Kooter, regio manager Noord-Holland. ,,Sinds een paar jaar zit er op die bus een QR-code waarmee mensen ook digitaal kunnen doneren. Dat is bijzonder handig, omdat de collectant realtime kan zien wat hij of zij ophaalt, en bovendien geeft het ons weer extra informatie waarmee we onze vrijwilligers kunnen faciliteren.”
Wat echt van levensbelang is voor een goed doel als de Nierstichting. ,,Met die collecte halen we jaarlijks wel drie miljoen euro op”, vertelt De Boom. ,,En dankzij deze inventieve manier van collecteren kunnen we proberen dat bedrag ieder jaar een beetje op te hogen.”
Meer omzet, meer groei
En dat is wat Jeroen van Glabbeek graag ziet, dat zijn klanten groeien en meer omzet gaan draaien. ,,Het succes van de klant is ons succes. Wij groeien graag mee met onze klanten. We werken bijvoorbeeld al samen met Thuisbezorgd en Booking.com sinds ze heel klein waren. Als de klant succesvol is, zijn wij succesvol.”
Ook uit op groei, meer klanttevredenheid en meer omzet? Circa 90 procent van de klanten van CM.com zijn mkb-bedrijven. Download hier de whitepaper voor meer tips en uitleg.