Nieuws Marketing

Deze broers runnen al twintig jaar een datingsite, die voor hoogopgeleiden: 'Allebei vetorecht, aandeelhouders komen er niet in'

Jasper Jan en Thomas de Konink zetten in 1998 de eerste betaalde datingsite van Nederland op: e-Matching.nl. Als even later 'amoureuzen' Lexa en Relatieplanet mee gaan doen, plakken de broers heel slim een sticker op hun datingsite: alleen voor hogeropgeleiden. 'Door voor één doelgroep te kiezen, konden we ons beperkte budget gericht inzetten. Dat werkte. Hadden we dat niet gedaan, dan waren we weggevaagd.'

Suzanne de Winter (AD) 12 juli 2021

Thomas de Konink l en zijn broer Jasper Jan bestieren datingsite voor hoogopgeleiden e Matching

Thomas (links) en Jasper Jan de Konink, de oprichters van e-Matching. Foto: Raphael Drent

Vroeger was niet alles beter. Zeker ons gedrag op internet niet. Jasper Jan (59) en Thomas (50) de Konink, broers uit Eindhoven, besloten in 1996 dat ook zij iets wilden met de ‘elektronische snelweg’ die er net lag. Al gauw stonden ze kniediep in de ranzigheid waar we tegenwoordig namen voor hebben als cyberpesten en dickpics. Allerhande troep verstopten de tientallen chatboxen en discussiegroepen die de broers beheerden op internet. Die les was snel duidelijk. ,,Maak het gratis en je creëert echokamers vol ellende”, zegt Jasper Jan de Konink tegen de Gelderlander.

Dat moet toch ook anders kunnen, dachten ze. En in 1998 begonnen Jasper Jan - marketingman en ideeënkanon - en Thomas - de technicus - min of meer hun eigen tegenbeweging. Ze zetten e-Matching.nl op, de eerste betaalde datingsite van Nederland, lang gerund vanuit een pijpenla in Nijmegen en sinds kort gehuisvest in Wageningen.

Lees ook: Nieuwe datingapp Breeze matcht in Dragons' Den met Shawn Harris

Eerste vijfhonderd onlinedaters konden gratis beginnen

,,Het mes sneed aan twee kanten”, zegt Jasper Jan: ,,Met e-Matching konden we verdienen aan de service die we onlinedaters boden, en de mensen die niet serieus waren, bleven vanzelf weg.” Thomas: ,,2,90 gulden per maand vroegen we. De eerste vijfhonderd mannen en vrouwen waren gratis. Op Focus-In, onze site met chatboxen en discussiefora, brachten we e-Matching aan de man.”

Tot 2001 liep dat gesmeerd. Toen doken datingreuzen als Relatieplanet en Lexa op, die over miljoenenbudgetten beschikten. Jasper Jan: ,,Wat gebeurt hier, dachten we. Hoe kunnen we daar ooit tegenop? Ik had toen net een boekje gelezen, geen idee meer hoe het heette, met tips over hoe je je merk moet uitbouwen. Simpele dingen stonden daar in, zoals: zoek een niche en zorg dat je de allergrootste wordt.”

Door de uitstraling kwamen de hoogopgeleiden

Goed, een niche dus. Ze waren het snel eens en plakten de inmiddels beroemde slogan ‘Dating voor hogeropgeleiden. Durft u het aan?’ op hun internetbedrijf. ,,Een logische keuze”, zegt Thomas. ,,We hadden altijd al een hoger percentage hogeropgeleiden dan de rest. Daar stonden we om bekend. Zoals Lexa om de vrachtwagenchauffeurs. Dat hogeropgeleiden zich al zo bij ons thuis voelden kwam door onze uitstraling. Die is altijd wat zakelijk geweest. Blauwe kleur, geen tierelantijntjes, geen hartjes.” Jasper Jan: ,,En door voor één doelgroep te kiezen, konden we ons beperkte budget gericht inzetten. Dat werkte. Hadden we dat niet gedaan, dan waren we destijds weggevaagd.”

"We controleren alle profielen of ze echt en serieus zijn. Ben je dyslectisch, of is Nederlands niet je moedertaal, dan helpen we je desnoods met het fatsoeneren van je profiel"

Thomas de Konink van e-Matching

Alle smalende opmerkingen die je kunt verzinnen over ‘daten voor hogeropgeleiden’ hebben ze al wel eens gehoord, vertellen de broers, die ooit afspraken: allebei vetorecht, aandeelhouders komen er niet in en een handjevol werknemers is genoeg. Thomas: ,,Hadden we daten voor lageropgeleiden gekozen, dan had niemand iets gezegd. Het is maar een doelgroep. We vinden er niks van.” Jasper Jan: ,,Discriminatie, zeggen sommigen. Maar er zijn ook volop datingsites voor hindoes, Joden en zwarte mensen. En Funky Fish voor christenen. Je partnerkeuze is eigenlijk een apart iets, daarin mag je discrimineren.”

Maak geen foutjes in je profiel

27.000 leden zoeken een partner op e-Matching.nl. Dat dit allemaal hogeropgeleiden zijn maakt het volgens Thomas makkelijker om eisen te stellen aan hun datingprofielen: foutloos Nederlands, inhoudelijk en met een nette foto. ,,We controleren alle profielen of ze echt en serieus zijn. Ben je dyslectisch, of is Nederlands niet je moedertaal, dan helpen we je desnoods met het fatsoeneren van je profiel. Maar zet dan in je beschrijving alsjeblieft wel ‘dyslectisch’ erbij, anders eindig je alsnog in de prullenbak als je gaat e-mailen met iemand. Het kleinste foutje doet alle alarmbellen afgaan. Mensen denken gelijk: Google Translate dus een nepprofiel.”

Al die profielen lezen als een cursus sociologie. Thomas: ,,Je ziet golfbewegingen. Ineens noemt iedereen een bepaald boek. De Vliegeraar zag je jaren terug ineens in veel profielen. En een dvd’tje kijken op de bank is netflixen geworden. We moedigen iedereen aan vooral avontuurlijk uit de hoek te komen, maar bij zo’n grote groep is het logisch dat een deel met dezelfde voorkeuren komt.” Iedereen zoekt humor en houdt van stedentrips. ,,Date je langer, dan leer je die clichés kennen. Iedereen maakt een date-evolutie door.”

Huiscoach Irma schrijft columns vol advies en troost

e-Matching laat haar ‘huiscoach Irma’ columns op de site schrijven vol advies, aanmoediging en troost. Want niemand wordt volgens de broers blij van 22 succesverhalen onder elkaar, zoals je op sommige datingsites ziet. ,,Daten kan confronterend zijn”, zegt Jasper Jan, die zijn partner heeft leren kennen op e-Matching. ,,Daar moet je eerlijk over zijn. Niemand staat voor zijn lol op onze site en wil er zo snel mogelijk weer af.”

"Tinder heeft e-Matching niet hard geraakt, omdat we onze eigen doelgroep hebben. Maar de generieke datingsites, die hebben er wel een flinke klap van gehad"

Jasper Jan de Konink van e-Matching

Wie de hoop toch dreigt te verliezen, kan een ‘second opinion’ aanvragen. Vijfduizend mensen lieten dat al doen. Jasper Jan: ,,We maken dan een analyse van je profiel en zoekgedrag. Is je tekst lang? Dan kan dat uitstralen: ik ben erg vol van mezelf. Of heb je alleen van die geposeerde studiofoto’s? Doe er dan nog maar eentje bij van jou op een gezellig terras, zeggen we in zo’n geval. Dit soort advies kan iemand over dat dode punt heen helpen.” Maar ze kunnen nog zo hun best voor je doen, beamen de broers, ze zijn er natuurlijk niet bij als iemand onbeschoft doet tegen de serveerster en de hele avond volkletst over zichzelf.

Tinder, Bumble en Happn, de gamification van het daten

Een hype, dachten ze over de opkomst van datingapp Tinder, in 2013. Jasper Jan, lachend: ,,Maar wel een heel grote hype. Tinder leek op Grindr, de populaire app voor homo’s, gericht op snelle ontmoetingen en seks. Maar toen Grindr opkwam, had ik me nooit kunnen voorstellen dat de millennials in de dop zouden besluiten heterodating ook op die hele snelle Grindr-manier aan te pakken. Tinder veroorzaakte een revolutie in het daten. Je kunt door apps als Tinder, Bumble en Happn bijna spreken van de gamification van het daten.” Thomas: ,,e-Matching was daarna ineens een stukje van de oude economie geworden. Zo voelde dat.”

Tinder heeft e-Matching niet hard geraakt. ,,Omdat we onze eigen doelgroep hebben. Maar de generieke datingsites, die hebben er wel een flinke klap van gehad”, zegt Jasper Jan. Corona was even spannend. De eerste persconferentie betekende een nose dive: 25 procent minder aanmeldingen, maar dat duurde slechts weken.

Steeds oudere daters door late scheidingsgolf, oudste lid is 94

Door een late scheidingsgolf melden steeds meer zestig- en zeventigplussers zich aan. Het oudste lid is een dame van 94. Jasper Jan: ,,Ouderen willen een site die ze gewoon kunnen bellen. Bij ons kan dat.”

Wie herinnert zich het taboe op online-dating überhaupt nog? Thomas: ,,De trouwambtenaar mag er gewoon over praten tegenwoordig.” Jasper Jan: ,,Soms krijgen we de vraag of we de oude profielen nog in onze database hebben. Die willen ze dan gebruiken voor een stukje op het feest.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws