Nieuws Marketing
Comedians Menno Stam en Stefan Pop gaan voor online succes
Terwijl vloggers als Enzo Knol zeer populair zijn op YouTube blijft het online succes van comedians daarbij achter. Menno Stam en Stefan Pop willen daar verandering in brengen, schrijft Het Parool.

Cabaretiers met nét iets minder bekendheid dan Theo Maassen en Najib Amhali krijgen steeds meer moeite hun zalen te vullen. Vooral in de provincie hebben zij het zwaar. De reden is duidelijk: voor cabaretfestivals in de grote steden zijn jongeren nog wel te interesseren, maar voor zomaar een optreden in het theater van Sneek iets minder. Veel liever kijken jongeren naar vloggers op YouTube die iets roepen tijdens het gamen, lekker naar de kapper gaan of een chipszak opentrekken. Kansen genoeg dus voor comedians zou je zeggen, maar het online cabaretaanbod valt vooralsnog een beetje tegen. Ruben van der Meer (HUA TV), Arie Koomen en Wilko Terwijn doen veel online, maar daar blijft het wel zo’n beetje bij. En dat terwijl de korte puntige grap ideaal is om te delen via social media en comedians verstand hebben van tv maken. Dus de potentie is er wel. Comedian Menno Stam gelooft wél in de mogelijkheden van YouTube. Twee jaar geleden begon hij dan ook met Wilko Terwijn Badaboom.tv, een productiehuis waar cabaretiers terecht kunnen met online formats. Aanleiding was een speech van de Amerikaanse comedian Patton Oswalt die zijn collega’s opriep niet langer te zeuren over het gebrek aan mogelijkheden op de reguliere tv, want er was internet en daar moest iedereen maar laten zien wat hij of zij kan."Dat was voor mij de bevestiging van het gevoel: we kunnen het ook. Het mooie aan internet is natuurlijk dat je volledig de vrije hand hebt." Dus lanceerde Badaboom.tv de afgelopen jaren allerlei YouTubeformats, bijvoorbeeld Wilkopedia en Wilko’s Review (filmrecensies) van Wilko Terwijn en ‘ArieVersus’ van Arie Koomen. Volgens Stam is comedy via YouTube een totaal ander genre dan op tv. "Je werkt met persoonlijke formats die wekelijks terugkomen, het moet kort zijn en je maakt het voor een iets jongere doelgroep dan in het theater." Stam en Terwijn hebben de ambitie het bedrijf te laten uitgroeien tot een groot productiehuis waar bevriende comedians bij elkaar komen om gave formats te bedenken die een miljoenenpubliek trekken op internet. Die ambities staan nog stevig overeind, maar voorlopig is het nog echt pionieren. "We hebben een studio in Aalsmeer waar we kunnen opnemen, maar de formats zijn duur om te maken en zolang je nog geen groot bereik hebt, verdien je weinig. Het standaardbedrag opYouTube is één dollar per duizend views, dus dan moet je flink scoren om te verdienen." Maar ook Enzo Knol is ooit met niks begonnen en er zijn nog andere manieren om geld te verdienen via YouTube. Een daarvan is het samenwerken met bedrijven. Zo was er bijvoorbeeld #BlueMonday, een samenwerking tussen Badaboom, Ziggo en Comedy Central waarbij de comedians grappen maakten op basis van ingezonden tweets over deze somberste dag van het jaar. Stam: "Door dat soort klussen kunje je comedians goed betalen en dan gaat de kwaliteit omhoog." Een andere mogelijkheid om wat geld te verdienen in de relatief kleine Nederlandstalige markt is toch om samenwerking te zoeken met tv-zenders.Tv-makers hebben aardige budgetten, bovendien kijken ze met veel interesse naar YouTubers die jongeren wél weten te bereiken. Stam: "Wel jammer dat comedy voor zenders nog steeds geen prominente plaats inneemt zoals in de VS. Ik denk dat YouTube-comedians en de tv-wereld naar elkaar toegroeien. Je kunt als jonge comedian in ieder geval niet meer zonder de ervaring die je opdoet via YouTube."24 seconden met… Stefan Pop is zo’n comedian die helemaal gelooft in de mogelijkheden van internet. Hij stopte al eerder met landelijke tournees omdat in kleinere steden jonge mensen moeilijk te bewegen zijn naar het theater te komen. Tegelijkertijd ontwikkelde hij 24 seconden met…, een parodie op het VPRO-programma. Pop ziet veel kansen online,maar zegt het iets anders aan te pakken dan de mensen van Badaboom.tv. "Zij doen dat goed hoor, maar ik focus op een iets oudere doelgroep, mensen die naar comedyshows komen. Ik denk dat ‘de Enzo-manier’ vooral werkt bij heel jonge mensen, maar dat twintigers en dertigers iets meer kwaliteit willen; iets minder een bibberende camera en meer inhoudelijke teksten. Je ziet dat ook bij die mensen het tv-kijken af- en het online kijken toeneemt." Tegelijkertijd beseft Pop dat je op YouTube geen tv-budget hebt. "Ik denk dat je echt een tv-programma kunt maken waarvan de opgeknipte content goed te delen is via social media." Het online voetbalpraatprogramma FC Afkicken is volgens hem een voorbeeld van een werkwijze die in comedyvariant goed kan werken. "Die jongens zijn begonnen met een voetbaltalkshow, maar het is ook een echt tv-programma met gasten en interviews. En naarmate ze meer kijkers krijgen, maken ze het steeds iets professioneler. Ondertussen bouwen ze wel credits op bij hun publiek en worden hun gasten beter. Ik zou datzelfde willen doen op het gebied van comedy; een echt tv-programma maken met verschillende onderdelen, samenwerken met verschillende comedians die goede teksten schrijven en het zo steeds beter maken." Toevallig heeft Pop deze week gesprekken met een publieke jongerenzender over een pilot die hij heeft gemaakt. Hij kan er nog niet alles over vertellen, maar wel dat het een langere show is met allerlei subonderdelen waaronder een parodie op Enzo Knol en een vorm waarbij er commentaar op het nieuws wordt gegeven. Hij maakt de online show met Alex Ploeg (schrijver Dit was het nieuws, Comedytrain) en Tex de Wit (Zondag met Lubach) en het programma gaat Klikbeet heten. Pop: "Ik denk echt dat online en tv prima samen kunnen, dat blijkt wel uit het succes van Arjen Lubach. Als je dat succes wilt bewerkstelligen, zul je meer moeten maken dan de pranks die vloggers altijd maken." Wat zal uiteindelijk het verdienmodel worden via internet? "Lastig", zegt Pop. "De populaire vloggers zijn al jaren dezelfde. Maar als je met goede cabaretiers samenwerkt en kwaliteit levert, zijn er echt mogelijkheden. Vooral bij de mensen die nu nog veel naar de reguliere tv kijken, maar steeds meer online gaan doen."