Blog Marketing

Consumentenpsycholoog: 'Gebruik WhatsApp als meest persoonlijke webshop'

Patrick Wessels kocht bij de lokale Readshop een boek, via Whatsapp. De bedrijfsleider bezorgde het boek persoonlijk, op de brommer. Voor die service betaalt de consumentenpsycholoog met plezier iets extra, legt hij uit in zijn nieuwste blog.

Patrick Wessels 7 januari 2021

Whatsapp etiquette regels appgroep zaak

Het kan: gewoon een boek kopen via WhatsApp en door de winkelier zelf laten bezorgen. Foto: Unsplash

,,Hé Mark, alles goed?", appte ik de bedrijfsleider van de Readshop in Rijnsburg, hier bij mij in het dorp. ,,Ha Patrick! Alles goed, met jou?", kreeg ik binnen het uur terug. Ik had hem gevraagd of ik bij hem het fotoboek 'Silence of the Tides' kon bestellen, van filmmaker Pieter-Rim de Kroon. Geen boek dat ik verwachte in de lijst met bestsellers en dat daarom niet zomaar overal op voorraad zal zijn. Mark gaf aan meteen voor me te gaan kijken. Tegelijkertijd vroeg ik hem ook nog even naar 'The World at Night' van Babak Tafreshi.

Meedenken met de klant

,,Ik kan die eerste sowieso bestellen, die hebben we dan morgen,” gaf hij me diezelfde ochtend al aan. ,,Die tweede kan ik bestellen, maar dat is een buitenlands boek. Dat scheelt een hoop geld. Bij Bol is het boek als Tweedekans beschikbaar 28,05 euro en via ons bestelsysteem nieuw voor 48 euro…” Supersympathiek dat hij meedenkt. Natuurlijk ben ik loyaal en koop ik lokaal, maar zo’n bijna dubbelhoge prijs vind ik dan ook weer niet nodig.

Uiteraard bestelde ik wel het eerste boek, gewoon door het via WhatsApp door te geven. De volgende ochtend kreeg ik inderdaad een appje van het bedrijfsaccount: ,,Goedemorgen! Uw boekbestelling is binnen gekomen! Na betaling van het tikkie komen we het boek bij u bezorgen! Wat is het adres waar we de bestelling mogen bezorgen? Met vriendelijke groet, Sarah.”

Loyaal, lokaal en coronaproof

Razendsnel, goed geregeld en helemaal loyaal en lokaal. Bovendien coronaproof, doordat ik er de deur niet voor uit hoef. Nadat ik m'n adres had doorgegeven, kreeg ik zelfs nog de vraag of het een cadeautje was. Dat zou ik normaal gesproken altijd hebben bevestigd, ook al is het voor mezelf. Er maakt weinig zo gelukkig als iets uitpakken, dus psychologisch een prima idee. Nu ze het waarschijnlijk heel druk hebben met bestellingen leek me dat niet nodig om ze niet onnodig te belasten.

,,Een WhatsApp-account is de ideale manier om eenvoudig te ontdekken wat je klanten echt willen"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Diezelfde middag hoorde ik al een scooter aan komen brommen, die voor de deur halt leek te houden. Inderdaad, de bel ging en het boek stond in een tasje voor de deur. Wat een service! Natuurlijk inclusief de persoonlijke groeten, voordat Mark weer opstapte en verder ging om de rest van de bestellingen af te leveren. Ze hebben het er best druk mee, vertelde hij.

Lokale winkeliers

Natuurlijk biedt een echte webshop veel meer mogelijkheden. Toch lijkt me dit voor lokale winkeliers een heel mooie manier om zelfs in de lockdown op een leuke manier omzet te blijven maken. Zorg daarom dat je via LinkedIn, Facebook, Instagram of andere kanalen laat zien dat je bestellingen aanneemt. Vraag je lokale volgers dit te delen om er meer mensen in de buurt van op de hoogte te brengen. Gebruik daarna bijvoorbeeld WhatsApp om echt in gesprek te gaan. Zoals in de winkel, maar dan digitaal.

Bovendien is zo’n WhatsApp-account de ideale manier om eenvoudig te ontdekken wat je klanten echt willen. Merk je dat ze producten vragen die je niet voert in je assortiment? Of bedanken ze je voor de manier waarop je meedenkt? Door het gesprek aan te gaan krijg je ontzettend veel waardevolle feedback.

Maak het persoonlijk

Je maakt het persoonlijk, precies wat klanten loyaal maakt aan lokale winkeliers. Dan hoef je zelfs niet de allergoedkoopste te zijn. En het is echt geen probleem als je niet de allersnelste bent. Jouw klanten betalen met alle liefde iets meer en wachten zelfs een dagje langer. Als jij het persoonlijk maakt is dat namelijk de belangrijke waarde die je toevoegt.

Patrick Wessels

Patrick Wessels

Consumentenpsycholoog

Patrick Wessels is al meer dan tien jaar zelfstandig consumentenpsycholoog en SEO-tekstschrijver. Hij schrijft blogs over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick schrijft regelmatig expertblogs voor deze website en is een van de leden van onze Raad van Advies.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.