Video Contentmarketing

Waarom influencer marketing moet professionaliseren

Nederlandse influencers moeten professionaliseren om net zoveel te kunnen vragen als hun collega's in Scandinavië, waar met een post vier keer zoveel wordt verdiend. Dat zegt Dana de Koning, brand advisor bij influencer marketingplatform Influentials. ,,Ik zie nog te vaak influencers zonder btw-nummer die geen of een foute factuur opstellen. Wil je influencer zijn, neem dan je verantwoordelijkheid."

Bram Zeldenrijk 30 oktober 2019

Influencer marketing onderneming

Influencers worden steeds vaker meegenomen in de marketingstrategie. (Foto: Shutterstock, de persoon komt niet in het verhaal voor)

Influentials is een software-tool die influencers – het zijn er in Nederland inmiddels ruim 10.000 – en organisaties met elkaar matcht. ,,In principe kan iedereen influencer worden, zolang diegene maar goede engagement met zijn of haar volgers heeft”, zegt Dana de Koning, die ondertussen al ruim duizend campagnes heeft begeleid. ,,Er gaat nog een hoop veranderen in deze markt het komende jaar. Ik verwacht een kleiner landschap van influencers, maar van hogere kwaliteit.”

Invloed influencers in supermarkt

De meningen verschillen over de inzet van influencers. De Koning merkt dat het steeds vaker wordt meegenomen in de marketingstrategie: ,,Bedrijven hebben allemaal hetzelfde doel, namelijk om top-of-mind te zijn. Stel je voor dat je in de supermarkt staat. Waarom prefereer je het ene product te pakken en niet het ander? Omdat je dat product heel vaak hebt gezien. Of je het nou ziet in een reclamefolder of op social media, het product moet top-of-mind blijven. Gezien het percentage tijd dat mensen nu aan social media besteden, is influencer marketing een ideale manier om je product of dienst keer op keer terug te laten komen.”

Toekomstverwachting in Nederland

Veel merken testen de mogelijkheden rondom marketingcampagnes met influencers. ,,De kracht van influencer marketing komt voort uit echte mensen die echte verhalen vertellen”, stelt De Koning. ,,Met de data die we via het platform verzamelen, voorspellen we steeds beter welke organisatie en influencer een goede match zijn en wat een bepaalde campagne oplevert. Op dit moment is er in Nederland nog veel mogelijk op basis van barterdeals. Anders kun je uitgaan van 0.01 eurocent per volger per post. Dus heeft iemand tienduizend volgers, dan betaal je ongeveer honderd euro voor een post. De komende jaren verschuiven we naar verwachting richting de prijzen die we nu in de Nordics horen. In onder meer Denemarken en Noorwegen betaal je richting de tweehonderd euro voor een influencer met vijfduizend volgers.”

Wat helpt in het waarborgen van vertrouwen in een influencer?

  1. Engagement – likes/reacties versus aantal volgers
  2. Type content – past het bij je organisatie?
  3. Leg (juridisch) vast om content te delen

Influencers moeten professioneler worden

Het landschap van influencers gaat veranderen. Zij moeten meebewegen om te voldoen aan de verwachtingen vanuit de organisatie rondom de samenwerking, voornamelijk qua professionaliteit. De Koning: ,,Mensen met drieduizend volgers denken: ‘Ik wil het wel eens proberen om wat extra te verdienen of om leuke producten te ontvangen’. Soms vergeten ze dan een btw-nummer aan te vragen of stellen ze geen of een foute factuur op. Daar loop je dan tegen het eind tegenaan. Influencers moeten zich ook op dit gebied gaan ontwikkelen en bewijzen. Organisaties raad ik dus ook aan om alles van tevoren duidelijk vast te leggen.”

Meer weten over influencer marketing, of wil je enkele cases zien? Lees dan dit artikel en bekijk de bijhorende video’s.