Nieuws Contentmarketing
Tips voor bedrijven: zo speel je in op veranderingen Facebook
Facebook heeft aangekondigd minder bedrijfscontent te tonen om persoonlijke interacties van gebruikers te vergroten. Aangezien veel bedrijven Facebook gebruiken als middel om hun bereik en omzet te vergroten, is het goed om te weten hoe hier mee om te gaan. In dit stuk geeft expert Peter Minkjan praktische tips.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg kondigde begin januari aan de focus van het sociale netwerk te verleggen, van content naar zinvolle interacties.
Interactie
De verandering kan gevolgen hebben voor bedrijven en merken die een strategie hebben uitgezet op Facebook. De advertenties blijven ongewijzigd, maar de tijdlijn van hun (potentiële) klanten zal veranderen. In plaats van artikelen of video’s van bedrijven te laten zien, wordt meer nadruk gelegd op activiteiten van familie en vrienden. De content die de gebruikers wel blijven zien, moet interactie bevorderen.
Lees ook: Facebook gaat bedrijfscontent wegdrukken: dit verandert er voor bedrijven
Relevant
En dat is helemaal niet zo heel erg, zegt facebookspecialist Peter Minkjan. Hij is adviseur en oprichter van marketingplatform Likeconomics. “Wat begon als een intiem sociaal netwerk, is uitgegroeid tot een onpersoonlijke diarree van nieuwtjes.” Gebruikers waren passief aan het scrollen en kattenfilmpjes aan het kijken, werden ‘facebookmoe’, geeft hij aan. Hij is het dan ook wel eens met de veranderingen. “Ze moesten iets doen om relevant te blijven. Als je straks scoort met je content, weet je zeker dat je echte betrokkenheid hebt van je volgers.”
Facebook-tip 1: emotioneel inspelen
Om als bedrijf beter in te haken op de actieve gebruiker en dus reacties uit te lokken kun je twee dingen doen volgens Minkjan. “Je kunt allereerst emotioneel inspelen met je content. Door bijvoorbeeld met verhalen over je product of dienst uit te pakken. Red Bull doet dat heel erg goed, door bijvoorbeeld sporters te betrekken in hun verhaal. Maak er een mooie video bij en het werkt.”
Facebook-tip 2: functioneel inspelen
“Functioneel inspelen kun je doen door via Facebook stappenplannen of handleidingen te delen. Als je bijvoorbeeld een belastingadvieskantoor hebt, kun je tips geven hoe aangifte te doen. Dat wordt dan gedeeld, want mensen willen elkaar ook graag helpen.” Je kunt emotioneel en functioneel ook goed combineren. “Door een verhaal te vertellen en tips te geven. Hendrik is 25 kilo afgevallen door deze tips en met behulp van dit boek.” Al werkt dat laatste natuurlijk niet voor iedereen. “Red Bull gaat op de emotionele tour, want een blikje suiker is niet heel functioneel te promoten.”
Facebook-tip 3: maak live-video
Ook met live-video valt veel te winnen. “Op streams wordt wel goed gereageerd en die reacties, daar gaat het om. Facebook gaat lange reacties en inhoudelijke discussies belonen. Zo kun je bijvoorbeeld live een interview doen met een specialist die vragen kan beantwoorden over jouw product. Saai, maar wel effectief.”
Lees ook: Facebook voor beginners: wat je echt moet weten over Facebook als groeiversneller
Facebook-tip 4: start Facebook-groepen
Verder kun je op Facebook-groepen starten waarmee je je klanten actief benadert. “Netflix is daar een goed voorbeeld van. Het filmplatform heeft Facebook-groepen van series, waar fans met elkaar over de serie kunnen praten.” Ook voor mkb-bedrijven kan dat goed uitpakken. “Je kunt bijvoorbeeld in een groep napraten over een workshop of vragen laten stellen over bepaalde software die je verkoopt.”
Facebook-tip 5: let ook op andere kanalen
Minkjan waarschuwt vooral dat bedrijven niet uitsluitend moeten focussen op Facebook. “Maak het onderdeel van je strategie, maar sluit andere kanalen niet uit. Misschien is voor jouw dienst of product het veel beter om Twitter of LinkedIn te gebruiken.” En je moet wel iets te delen hebben op Facebook. “Ik heb met mijn bedrijf bijvoorbeeld een blog waar ik tips en handleidingen op deel. Dat kun je dan posten. Die blog is dus wel noodzakelijk daarvoor. Denk ook eens aan een nieuwsbrief, waarop mensen kunnen doorklikken.”
Voor mkb-bedrijven gaat er volgens Peter Minkjan niet heel erg veel veranderen. “Het bereik op Facebook van veel kleine bedrijven is niet zo groot, mede omdat ze geen goede, actieve content plaatsen. Daar zit nog verbetering in. Nu helemaal, want goede content loont.”
Door een verhaal te vertellen en tips te geven combineer je functioneel met emotioneel