Nieuws Marketing

De Haagse ondernemers van Spaac komen met 'mannelijke' elektrische fiets

Een motorfiets uit begin twintigste eeuw was voor de mannen van Spaac, een Haagse bouwer van elektrische stadsfietsen, dé inspiratiebron. Zo beschrijft AD Haagsche Courant.

Angelique Mulders 23 augustus 2017

Ebike den haag

,,Dat blok op de bagagedrager van een elektrische fiets is funest voor het imago’’, zegt Jurrit Hollands (34) van Spaac Motorized Bicycles. Zijn even oude compagnon Jos Ramselaar voegt toe dat het daardoor lijkt alsof alle techniek ‘op de fiets is geplakt’. ,,In het begin van de elektrische fiets zat er vaak ook nog een voorwielmotortje op. Dat rijdt voor geen meter. Het maakt e-bikes technisch ook kwetsbaar, want er kan altijd wat blijven haken en afbreken.’’

De mannen zijn allebei afgestudeerd aan de TU Delft, industrieel ontwerpen. Beiden werkten al in de fietsbranche - Hollands in de verkoop en Ramselaar aan de designkant - toen het in 2012 begon te borrelen. ,,Een fiets met een motor is een gave combinatie, maar de gemiddelde dertiger ziet het als iets voor bejaarden. Daarom hebben we ons product vanaf nul bedacht en gemaakt.’’

Lees ook: Smog-slurpende fiets slaat aan in China

Motorfietsen uit ongeveer 1900 werden de inspiratiebron. Daar wilden ze een moderne interpretatie maken. ,,Maar het mocht niet té retro worden. Dat wordt al snel kitsch’’, zegt Hollands. ,,Of een gimmick’’, meent Ramselaar.

Vorig jaar konden de twee na een succesvolle crowdfunding beginnen met het daadwerkelijk produceren van hun Spaac e-bikes. De accu plaatsten ze centraal in het fietsframe, ‘daardoor wordt het zwaartepunt zo laag mogelijk gehouden’. Metertjes en dergelijke ontbreken op het stuur. Ramse - laar: ,,Het stuur is zo clean mogelijk gehouden, al zit er natuurlijk een bel op. De verlichting is mooi in het frame verwerkt en de versnelling schakelt automatisch. Als je zo’n 14 kilometer per uur rijdt, gaat-ie zelfstandig door naar een andere versnelling.’’ De maximumsnelheid van de Spaac S5 is 25 kilometer per uur. Als de sleutel in de accu wordt omgedraaid kan direct worden weggefietst met een elektrische duw in de rug.

Spaac maakt vanuit de Pegasusstraat op de Binckhorst vooralsnog alleen ‘mannenfietsen’. Zo maar de horizontale stang weghalen om ook een damesfiets aan te kunnen bieden, is te simpel gedacht. Het design, met de verwijzing naar oude motorfietsen, zou er mee naar de knoppen worden geholpen. Wel wordt er gewerkt aan een damesmodel.

Doelgroep

Als doelgroep zien de makers jonge stedelingen, die iets te ver van hun werk wonen om een gewone fiets te pakken en die gek worden van de dichtgeslibde wegen. ,,Als je een man uit zijn auto wil halen - auto’s zijn een dingetje voor hen, hè! - moet je hem niet de ‘keuze’ geven uit damesmodellen of andere massa-modellen met een suffe uitstraling. Dan straf je hem af en stappen mannen dus niet over naar een e-bike.’’

Inmiddels hebben de twee ook een prototype van een elektrische zijspanfiets. Als ze voor de fotograaf poseren op het noordelijk havenhoofd - dit en de boulevard zijn geliefde fietstochtjes voor Hagenaar Ramselaar en de inmiddels in Amsterdam wonende Hollands - worden ze meermaals aangesproken door geïnteresseerde mannen. Na een babbeltje over de fiets informeren ze allemaal naar de prijs. ,,Voor de standaardkleuren wit, zwart of grijs vragen we 3.190 euro’’, zegt Hollands. ,,We maken ‘m ook in specifieke bedrijfskleuren, maar die heeft een meerprijs van 500 euro.’’

Stevige prijs

De bedragen worden door enkele mannen hardop stevig genoemd. Maar wat ze ook van de prijs vinden, allemaal drukken ze de Spaac-ontwerpers met een glimlach de hand. Gewoon omdat ze het stuk voor stuk een gave elektrische fiets vinden.

Het ontwerp van de fiets is tijdloos. Als het té retro is, wordt het al snel kitsch.

Jurrit Hollands, Spaac.