Nieuws Marketing

Week van de Ondernemer: wat ga je anders doen?

ZZP’ers en CEO’s van corporates zijn er niet te vinden. Eens per jaar is het Beatrixtheater in Utrecht het domein van MKB-directeuren, tijdens de Week van de Ondernemer, een van de grootste business events. “Hier zijn ondernemers trots om ondernemer te zijn”, zegt oprichter Remko Wouters. Drie dagen lang komen 4500 gelijkgestemden bijéén om handen te schudden, inspiratie op te doen, en een indruk te krijgen van wat er leeft in ondernemersland. Na afloop doet deOndernemer.nl een rondje, met de vraag: “Als je morgen op kantoor komt, wat ga je dan anders doen?”

Van onze redactie 18 april 2016

Weekvandeondernemerzaal

“Ik heb gister keihard gewerkt, m’n bureau helemaal leeggemaakt, en nu ga ik hier lekker een dagje luisteren en genieten”, zegt Leonora Nieuwenhuizen, van kinderkledingmerk Mim-Pi.

Yippie“Ik kom hier ieder jaar. Vijf jaar geleden gaf iemand een presentatie over Pinterest. Daar had ik toen nog nooit van gehoord. En nu heb ik een notitie gemaakt over Yippie, wat wel ernstig is voor winkeliers denk ik. Als je in een winkel staat, zoek je het product dat je wilt kopen op, met die app, en kijk je waar je het goedkoper kan krijgen. Ik verkocht drie jaar geleden aan 193 bedrijven. Dat zijn er nu nog 101. Gaat straks nog een keer de helft omvallen? Oeh…”

Yippie, Booking.com, Airbnb, en veel andere nieuwe succesvolle startups passeren de revue in de openingsshow in de theaterzaal. Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks (de mannen achter Startupbootcamp) benadrukken het belang van vernieuwing: “Innoveer alsof je leven ervan afhangt”. Net als Kennedy: “Why the Moon? Why choose this as our goal? And they may well ask, why climb the highest mountain? Not because it is easy, but because it is hard.”

“Why to the moon? Why climb the highest mountain? Not because it is easy, but because it is hard" #innovatie #WVDO pic.twitter.com/oIiHCQsEwM

— deOndernemer.nl (@De_Ondernemer) April 13, 2016

Minder hypen, meer helpen“Die startups vond ik niet zo vernieuwend”, zegt Angelique Schrama, van coachingsbedrijf Mission Matters, na afloop. “De Kennedy's naar de maan, Airbnb, Booking.com, kennen we allemaal wel. Maar net was ik bij Igor Beuker. Hij had het niet over tooltjes en kanaaltjes. Hij had echt een doorleefd marketingverhaal. Zijn vader is een traditionele retailer met hart voor vakmanschap. Dat vakmanschap werkt ook in deze nieuwe wereld maar daar heb je wel jonge mensen bij nodig. Vroeger zei de oude generatie ‘kom maar bij ons, wij weten hoe het moet, wij leren het je’. Maar eigenlijk moeten oude mensen bij jonge mensen gaan stagelopen. Ik ga me nu ook echt meer richten op de jongere generaties en hen in meet-ups bij elkaar brengen.”

Minder zenden, meer geven. Minder hypen, meer helpen. Lijkt hetzelfde, maar is anders. Dat was de marketingboodschap van ondernemer en trendwatcher Igor Beuker tijdens een sessie over marketingtrends. Aanleiding voor veel ondernemers om hun klant centraal te stellen.

“We weten het allemaal wel, maar toch doen we het niet”, zegt Jan Pieter van Leeuwen van consultancybureau Intenza. “Als ik morgen klanten aan de lijn heb, stel ik voor om eens koffie te drinken om te vragen wat ze waarderen aan onze aanpak en wat we kunnen versterken.”

Geldt ook voor Angelique: “Vanaf nu ga ik vaker met klanten koffiedrinken.”

Nieuw verdienmodel: eerst 150 koppen koffie met klanten. #wvdo #tuinbouw

— A. Dewi Hartkamp (@DewiNL) October 14, 2015

De Week van de Ondernemer houdt zich aan zijn eigen lessen. Oprichter Wouters: “Wij hebben veel contact met klanten om te valideren wat wij doen. En wat wij vaak terug horen als we vragen ‘wat neem je nou mee van zo’n dag?’, is inspiratie. En inspiratie is emotie.” Een ondernemer wordt ergens geraakt door een spreker en neemt dat mee naar huis, met als gevolg: sportschoolabonnementen voor personeel, een webshop voor Mim-Pi, en koffiedates met klanten.