Nieuws Marketing
'Deen moet knokken om positie' in Zwolle
Nieuwkomer Deen krijgt een hele klus in het overvolle Zwolse supermarktlandschap. Knokken dus.

Supermarktketen Deen moet 'onwaarschijnlijk hard werken' om een plek in het Zwolse supermarktlandschap te veroveren. Dat zegt merken- en retailspecialist Paul Moers. "De vanzelfsprekende sympathie die dit concern in Noord-Holland heeft, ontbreekt in Zwolle. Dat betekent dat Deen van voren af aan moet beginnen. Hoe ze dat gaan doen? Hard schreeuwen, denk ik, en veel reclame maken."
FamiliebedrijfGisteren werd bekend dat Deen voet aan de grond zet in Zwolle. Het bedrijf heeft zo'n tachtig filialen in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en Zuid-Holland. Zwolle wordt de eerste Overijsselse vestiging. En meteen een grote: in het splinternieuwe winkelcentrum Katwolderplein, langs de drukke Pannekoekendijk, gaat de keten 1200 meter winkelruimte vullen. In hetzelfde complex als waar ook bioscoopketen Pathé zich nestelt. Deen is een familiebedrijf, zegt Moers. "Ze hebben heel goed naar Albert Heijn gekeken en die formule gekopieerd. Opvallend is dat ze een uitgebreide bloemenafdeling hebben. Albert Heijn heeft dat nooit goed van de grond kunnen krijgen."
SpaaractiesHet familiebedrijf is in Noord-Holland ongekend populair. "Het succes is te verklaren uit de grote betrokkenheid bij de omgeving. Zo kunnen klanten meedoen aan spaaracties ten bate van plaatselijke verenigingen. Die vanzelfsprekende positie mist het bedrijf in een stad als Zwolle waar al enorm veel supermarkten zijn. Het wordt dus hard werken."
Het Noord-Hollandse concern wil zelf niet ingaan op de keuze voor Zwolle en wil de komst zelfs niet bevestigen. Het bedrijf heeft al wel een melding gedaan bij de gemeente Zwolle. In de bedrijfsstrategie van Deen staat dat de keten constant op zoek is naar nieuwe locaties, maar dan wel binnen een straal van 100 kilometer van thuisbasis Hoorn. Logisch, zegt Moers. Dat heeft alles te maken met de bevoorrading. "Als de afstand te groot wordt, moet je een nieuw distributiecentrum bouwen en dat is natuurlijk heel erg prijzig."
GroeiJoop Holla van marktonderzoeksbureau GfK ziet Deen oprukken in de ranglijsten. In het halfjaarlijkse rapport over groei van en waardering voor supermarktketens is Deen van een tiende naar een vijfde plaats gestegen ten opzichte van eind vorig jaar.