Nieuws Directmarketing

Black Friday 2017; Nederland valt voor dag vol aanbiedingen

Het Amerikaanse shoppingfenomeen Black Friday verovert langzaam maar zeker Nederland. In 2017 strooien meer Nederlandse (web)winkels dan ooit tevoren met aanbiedingen.

Floris Visman | Foto: Pixabay 22 november 2017

Black Friday

In de Verenigde Staten is Black Friday al zo’n 35 jaar een begrip. De winkeldag volgt traditioneel op de vrijdag na Thanksgiving. De meeste Amerikanen hebben dan vrij en doen hun eerste boodschappen voor de feestdagen. Black Friday is uitgegroeid tot de allerdrukste shoppingdag van het jaar.

Drukte

Taferelen als in de Verenigde Staten, waar mensen al uren van tevoren voor de deur van een winkel elkaar verdringen en elkaar te lijf gaan om een afgeprijsde flatscreen, zie je in Nederland nog zelden. Maar nu grote deelnemers als Media Markt, BCC en Blokker hun deuren openen en prijzen naar beneden schroeven, valt niet uit te sluiten dat het steeds drukker wordt.

Kwaliteitsproducten

Maar waarom zou je juist gaan shoppen op Black Friday? De kortingen waar winkels mee strooien op Black Friday zijn vaak flink hoger dan normaal. Kijk niet gek op als je stickers ziet met 70 procent korting. In Amerika zie je op andere feestdagen vaak dat er b-producten in de aanbieding worden gegooid, maar op Black Friday is ook dit anders. Juist kwaliteits- en goedlopende producten worden voor veel minder aangeboden.

Elektronica en witgoed

Vooral elektronica en witgoed doen het goed. In Nederland zie je dat aan de deelnemende retailers; naast Media Markt en BCC doen ook grote spelers als de Apple Store en Central Point mee aan Black Friday. De scherp geprijsde aanbiedingen voor Macbook Air’s, Samsung Galaxy’s en PlayStation 4's vliegen je om de oren.

Webwinkels

Veel deelnemende winkels bieden hun producten ook online met korting aan. Dit jaar doen in Nederland bijvoorbeeld de webwinkels Bol.com, Zalando en Coolblue mee. Hun aanbiedingen zijn niet te pre-orderen; pas op de dag zelf zijn ze bestellen. Om maximaal te profiteren verlengen veel winkels de Black Friday-periode met een aantal dagen.

Onderzoek

Media Markt deed in 2016 onderzoek naar Black Friday in Nederland en daar kwam uit dat 42 procent van de Nederlanders bekend is met de feestdag. De helft daarvan zegt dan ook daadwerkelijk te gaan shoppen. Het onderzoek is uitgevoerd onder een groep van duizend Nederlanders.