Nieuws Directmarketing

Woerdense Digflex Reclame uniek in narrowcasting voor detailhandel

Aanbieding van de week? Bij de Jumbo kan het sneller. Het raambiljet is vervangen door een scherm. ,,Veel hogere attentiewaarde", zo schrijft het AD Groene Hart Woerden.

RUUD F. WITTE | Beeld: Rianne den Balvert 28 november 2017

2611 Reclamezuil 03 RB004

Narrowcasting heet het. Op een beeldscherm gerichte informatie op een specifieke doelgroep op een specifieke plaats. In dit geval de supermarkt. Het Woerdense bedrijf Digflex Reclame past naar eigen zeggen de eerste narrowcasting toe in de detailhandel. En nog wel om de hoek ook: de vorige week verbouwde Jumbo Nap in de wijk Snel en Polanen.

Moderne versie van raambiljet

,,De moderne versie van het raambiljet'', zegt Roy Vermeulen van Digflex. ,,Niet alleen kan een raambiljet met een aanbieding een tikfout bevatten, het hangt er ook nog eens een hele week. Met het digitale beeldscherm is de fout snel hersteld en je kunt inspelen op de actualiteit. Wordt het ineens guur weer, kun je razendsnel de boerenkool aanprijzen. Het is zo gebeurd.''

De borden hangen in het raamkozijn van Jumbo langs de Steinhagenseweg. ,,Aan de buitenkant zie je de aanbiedingen om mensen binnen te halen en binnen tonen we de informatie over openingstijden en dergelijke'', zegt supermarktmanager Jurgen Langerak. Als het aan hem ligt, is er ook ruimte voor 'derden'. ,,Denk aan een lokale makelaar die in de wijk actief is.''

Attentiewaarde vele malen hoger

Langerak heeft eigenlijk geen omkijken naar zijn digitale raambiljetten, zegt Vermeulens kompaan Dirk Slager. ,,Alles wordt vanuit ons bedrijf geregeld. Wel kan de ondernemer zijn specifieke wensen kenbaar maken. Dan gaat het bijvoorbeeld om het assortiment waar de klant niet aan denkt. Ik woon hier om de hoek, maar ik wist zelf niet dat hier verse pizza's en sushi verkrijgbaar zijn. Dat kun je zo mooi onder de aandacht brengen.'' En dan alleen, voegt hij eraan toe, wanneer het nodig is. ,,Sushireclame op maandagochtend vroeg heeft geen zin.''

Over de kosten van de acht schermen in zijn zaak laat Langerak zich niet uit. ,,Wat ik belangrijker vind, is de attentiewaarde. Die is met dit soort borden vele malen hoger dan met een raambiljet. Zo werkt dat nu eenmaal in deze tijd.'' Vermeulen wijst op de duurzaamheid. ,,Ze verbruiken weinig energie en zijn duurzamer dan die honderden papieren raambiljetten per supermarkt per jaar.''

Wordt het guur weer, dan kun je razendsnel de boerenkool aanprijzen

Roy Vermeulen, Digflex