Hij voelt de vraag al aankomen, Alexander Ruiter. Of het wel zo verstandig is om zo jong en met relatief weinig horeca-ervaring een eigen zaak te bestieren? De aar interrumpeert. En toont de stortvloed aan WhatsApp'jes, waarmee hij tijdens ons gesprek is overladen.
Een enorme lijst van felicitaties, aanmoedigingen en uitingen van vertrouwen. "Allemaal van mensen die positief zijn over de stap die ik nu zet. Je kunt wel denken in bedreigingen, maar daar kom je meestal niet ver mee. Ik denk liever in kansen. Ik denk dat 't kan."
AvontuurHij is geboren en getogen in Heeten. Zegt in het dorp iedereen te kennen, en iedereen kent hem. Tot afgelopen woensdag werkte hij in het plaatselijke café-restaurant De Molenhoek. Na daar tien jaar horeca-ervaring te hebben opgedaan, kwam hij onlangs een nieuw avontuur op het spoor: het huren van het failliet verklaarde zalencomplex Bosgoed.
Ruiter hapte toe. "Ik wilde graag De Molenhoek overnemen. Als ik dat zou doen, liep ik het risico dat er een betere uitbater op Bosgoed kwam. Dan zou ik met De Molenhoek daardoor meer concurrentie krijgen. Ik heb de kans van Bosgoed gegrepen."
HulpVerguld is Ruiter met de hulp die hij van Woont krijgt, een stichting die zich sterk maakt voor de leefbaarheid in kleine kernen. De vrijwilligers stonden hem de afgelopen tijd met raad bij. Ook het eerste jaar ondersteunt Woont hem. "We kijken bijvoorbeeld samen naar het concept, naar aanpassingen aan het pand. De stichting adviseert, ik ben de baas."
ConceptOver het concept gesproken: niet meer dan dat hij een beperkte kaart voert en met het café en het terras begint, laat hij er niet over los. Evenmin laat hij zich verleiden de nieuwe naam van het horecabedrijf te noemen. Want de naam Bosgoed behoort binnenkort tot het verleden.
Hij kiest er liever voor de spanning op te bouwen. "3 juni is de datum waarop ik hoop de deuren te openen. Dan vertel ik hoe de zaak gaat heten. Ook op het concept ga ik dan in. In fases wil ik de historie van Bosgoed in een nieuwe jas stoppen."
Nieuwe startDe horeca-ondernemer zal hier en daar mensen raken door de ingeburgerde naam van het ooit gerenommeerde horecabedrijf af te halen. Hij beseft dat. "Onbewust zouden mensen Bosgoed blijven associëren met het faillissement. Ik wil het bedrijf een frisse start geven, met een frisse naam."