Nieuws Marketing

EK-campagne Kruidvat krijgt veel kritiek om André Hazes, keten haalt schouders op

Kruidvat is niet van plan te stoppen met de EK-campagne waarin André Hazes de hoofdrol speelt. De drogisterijketen kwam maandag naar buiten met zijn oranjeacties in aanloop naar het EK Voetbal. Veel klanten lieten zich direct negatief uit op sociale media. ‘Ben meteen een paar deuren verder gelopen naar Etos.’

Sanne Schelfaut (AD) 2 juni 2021

André Hazes staat er door zijn omstreden privéleven niet al te best op bij veel Nederlanders, drogisterijketen Kruidvat raakt er niet door van slag. Foto: ANP/KIPPA

André Hazes die een oranjelied zingt en een goudkleurige naamketting aanprijst. De volkszanger is de komende weken niet te missen bij Kruidvat. De keten is een uitgebreide campagne met onder meer commercials op televisie en online media begonnen. De timing komt alleen nogal beroerd uit aangezien de zanger behoorlijk onder vuur ligt door zijn omstreden privéleven, schrijft AD. Ook de reacties op het optreden dat Hazes afgelopen weekend gaf tijdens het laatste concert van The Streamers in De Kuip, waren niet mals.

Kruidvat focust op positieve geluiden

Voor Kruidvat is de snel dalende populariteit van de zanger geen reden de campagne in te trekken. Volgens een woordvoerster zijn ze niet bang voor imagoschade. ,,Natuurlijk zien wij de negatieve reacties, maar vergeet niet dat er ook positieve geluiden zijn. Er zijn genoeg mensen die het voor ons opnemen.’’

Lees ook: 'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

Instagramaccount van Kruidvat loopt vol met uiteenlopende reacties

Nadat Kruidvat de campagne maandag naar buiten bracht, werd er meteen kritisch gereageerd op het Instagramaccount van de keten. ‘Ik heb spontaan niets meer van jullie nodig, er zijn gelukkig goede alternatieven.’ En: ‘Ben meteen een paar deuren verder gelopen naar Etos.’ De gouden ketting met de letters Oranje valt ook niet bij iedereen in de smaak: ‘Pooierkettinkje’ is een van de weinig flatteuze opmerkingen. Sommigen zijn inderdaad positief en willen de ketting juist dolgraag hebben: ‘Dat wordt een musthave’. Of het sieraad juist door alle aandacht een hit is, kan Kruidvat nog niet zeggen. ,,Dat is nog te vroeg aangezien de ketting nog maar net beschikbaar is.’’

Kamp Hazes vindt het vooral tijd om vooruit te kijken

Volgens de woordvoerster is Hazes ondanks alle commotie als geen ander in staat om Nederland in de stemming te brengen in aanloop naar ‘een geweldige voetbalzomer’. ,,Het lied dat André in onze commercial zingt, is een aanstekelijke meezinger en de ultieme opwarmer voor het EK. Hij is wat ons betreft dé volkszanger van Nederland, hij past wat dat betreft helemaal bij het Kruidvat. Wij zijn er ook voor iedereen en het is nu vooral tijd om vooruit te kijken en samen te genieten.’’

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws