Nieuws Marketing
Fashion Center moet Hengelose binnenstad op de kaart zetten
Als het aan de Stichting Beleef Hengelo ligt, komt er in en rond De Brink een exclusief modecentrum en wordt het marktplein vrijgemaakt voor terrassen en evenementen

City Fashion Center. Dat is de naam van het concept waarmee de Stichting Beleef Hengelo de binnenstad op de kaart wil zetten. De plannen zijn nog pril, contracten zijn nog niet getekend. Maar voorzitter Brigiet Schoemaker gelooft er heilig in. Sterker nog: „Als alles en iedereen meewerkt, moet realisatie eind 2017 mogelijk zijn.”
AmbitieusSchoemaker (45) is eigenares van kapsalon Styling’S op de hoek van de Cronjéstraat en Wemenstraat. Samen met Jos Rikkerink (ondernemer én VVD-fractievoorzitter) en Martin Gerritzen vormt ze het bestuur van de Stichting Beleef Hengelo. Afgelopen week presenteerden ze hun ambitieuze plannen, ten overstaan van tientallen winkeliers, pandeigenaren en investeerders.De stichting wil winkelcentrum De Brink, de benedenverdieping van de Telgenflat en eventueel het voormalige pand van V&D aan de Brinkstraat omvormen tot één groot ‘high end’ modecentrum. Onder mode verstaat Schoemaker niet alleen kleding. In het concept van City Fashion Center is ook ruimte voor bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardige schoenenzaken, kappers, parfumerieën en juweliers. De huidige winkels in De Brink die niet in dat concept passen, zouden moeten verhuizen naar leegstaande panden elders in de binnenstad.
V&DDe eigenaar van De Brink is volgens Schoemaker zeer geïnteresseerd in de plannen. Ook met Mondia Invest, de eigenaar van het V&D-pand, lopen gesprekken. Maar die is momenteel nog in onderhandeling met drie andere kandidaten. „Mondia Invest wil de zaak weer zo snel mogelijk verhuren.” Daarom richt de stichting zich in eerste insta tie op De Brink en de Telgenflat. Uitbreiden kan altijd nog.
MarktOnderdeel van de plannen is ook een herinrichting van het marktplein. „Dat is nu een kale vlakte, een doorn in het oog van veel Hengeloërs.” Het plein moet een aantrekkelijk verblijfsgebied worden, inclusief terrassen en meer mogelijkheden voor evenementen. Dat zou dan wel betekenen dat de weekmarkt (op woensdag en zaterdag) moet verkassen. „Daar is dan geen plek meer voor, nee. Misschien moet je er wel een lintmarkt van maken. Of verplaatsen naar een andere plek. Bij Thiemsbrug bijvoorbeeld.”
WestermaatDe initiatiefnemers hebben hoge verwachtingen van het toekomstige City Fashion Center. Waarbij ze ook nadrukkelijk lonken naar de 3,5 miljoen mensen die jaarlijks een bezoek brengen aan Westermaat Plein. De binnenstad laten ze meestal links liggen. Maar volgens de stichting moet het met de nieuwe ontwikkelingen straks mogelijk zijn om een miljoen van die bezoekers te verleiden tot een bezoekje aan de binnenstad. „Wat IKEA is voor Westermaat Plein, moet het City Fashion Center worden voor de binnenstad.”
Foto: Stichting Beleef Hengelo - Voorzitter Brigiet Schoenmaker en VVD-raadslid Jos Rikkerink (Lenneke Lingmont)