Nieuws Marketing
Fietspad in de lucht

Natuurlijk is zijn plan voor een revolutionair fietspad in de lucht zowel letterlijk als figuurlijk luchtfietserij, erkent ook de bedenker Bert Determeijer in het AD. Maar er zit toch ook wel een serieuze gedachte achter, want de Utrechtse binnenstad wordt zo langzamerhand overspoeld met fietsen. Het wordt te druk op de bestaande fietspaden.
Determeijer, gepensioneerd docent en journalist: ,,Tot 2030 groeit de stad zo'n twintig procent, naar 400.000 inwoners. Daarna is het nog niet afgelopen. En nu al heeft Utrecht drie straten in de nationale top 10 van fietsdrukte. Intussen breekt de verkoop van brom-, snor- en e-fietsen jaarlijks records. Er moet dus iets gebeuren in de krappe binnenstad.''
De Utrechter heeft daarom zijn fantasie de vrije loop gelaten. Resultaat: een revolutionair plan voor een fietspad in 2050, dat boven de binnenstad loopt. Hij presenteert het in de Binnenstadskrant, die morgen verschijnt. Naar de kosten heeft hij niet gekeken. Hetzelfde geldt voor de praktische haalbaarheid van de luchtfietsbaan. Zover heeft de 'visionair' nog niet gekeken. Wel heeft Determeijer oud-medewerker Peter van Gerwen van de Technische Universiteit Delft, schetsen laten maken, waarop te zien is wat hij in gedachten heeft. ,,De fiets moet de lucht in. Daar is alle ruimte. Dit kan met een rank netwerk van fietspaden over de oude stad heen. Brom- en snorfietsen zijn er niet toegestaan. Herrie hoort op straat.''
De futuristische fietsbaan kan, wat binnenstadsbewoner Determeijer betreft, beginnen vanaf het dak van het Centraal Station. Vanaf hier gaat die over de binnenstad naar De Uithof. Een lengte van zo'n vier kilometer, voor een rustige fietser een ritje van een kwartiertje. "Dat is even snel als de huidige bus 12.''
ParkeerruimteDe brug sluit aan op de Moreelsebrug naast de Rabotorens, die momenteel wordt aangelegd. "Aan de kant van het Smakkelaarsveld kan natuurlijk ook een aansluiting komen. Boven de perrons is nog een zee aan parkeerruimte; naar schatting anderhalve hectare. Je stalt je fiets boven je perron; een snellere verbinding is niet denkbaar.''
In zijn ontwerp staat de fietsbrug op pijlers. Ook hier heeft de Utrechter ideeën voor. "De pijlers kunnen verpakt worden als verticale tuinen. Maar tui- of hangbruggen zijn ook denkbaar. De pylonen hebben als visueel voordeel dat zij het iconische middeleeuwse profiel van de kerkenstad enigszins herstellen.''
LuchtconstructieUtrecht is volgens de bedenker bij uitstek geschikt voor een luchtfietsbaan. "De stad heeft een compact centrum met weinig ruimte voor grootschalige mobiliteit. Maar door diezelfde geschiedenis heeft Utrecht veel meer laagbouw dan de andere grote steden. Daarmee hoeft de luchtconstructie dus niet zo hoog te reiken en kan zij rank blijven.''
Overigens hoeft hoge bebouwing geen bezwaar te zijn. Determeijer: "Het is mogelijk fietsbanen dwars door gebouwen te leiden. In ons plan hebben we een baan door de Neudeflat geopperd, in combinatie met het voormalige postkantoor een kansrijke plek voor een opstappunt.''