Nieuws Marketing

Floryn is op de fles

Na zuster Mitra is ook de distilleerderij van Floryn failliet. De stoker heeft te weinig gedaan om het imago van jenever als oudemannendrank te keren, schrijft het AD.

Annemieke van Dongen | Illustratie: Ronald Visser 13 juli 2016

Florynfailliet RVA Dgraph

De Schiedamse distilleerderij Dirkzwager, bekend van jenevermerk Floryn, is failliet verklaard. Dirkzwager was het moederbedrijf van Mitra, de slijterijketen die eind juni faillissement aanvroeg. De financiële problemen bij die slijterijketen hebben ook gezonde delen van het bedrijf getroffen. Naast Floryn gaat het om Weduwe Joustra in Sneek, de maker van het Friese kruidendrankje Beerenburg, distilleerderij Cooymans in Tilburg en Wijngroothandel J. van Ouwerkerk in Arkel. Alle zijn meegesleurd in het faillissement. MiljoenenverliezenDrankenwinkelketen Mitra kampte al jaren met dalende verkopen en groeiende concurrentie, onder andere van supermarkten met een inpandige slijterij. Maar de miljoenenverliezen die moederbedrijf Dirkzwager afgelopen jaren boekte, lijken niet alleen aan Mitra te wijten. De jeneverconsumptie in Nederland daalde afgelopen decennia ongeveer net zo hard als het Tourpeleton vanaf de Mont Ventoux. Tegenwoordig wordt nog geen derde verkocht van de hoeveelheid graanjenever, jonge en oude jenever die in de jaren 60 over de toog en toonbank ging. ‘Gewone’ jenevers als Floryn worden eigenlijk nog louter door oude mannen gekocht, zegt slijter Rogier de Mol uit Driebergen. "Met elke klant die overlijdt, verkoop je een fles per week minder."ReclamespotjesEen aantal distilleerders doet flink z’n best om jeneverte slijten bij een jongere doelgroep. Stokers als het beursgenoteerde Bols en het Groningse Hooghoudt schermen in reclamespotjes met jonge bartenders die de drank mixen. In hippe horecagelegenheden promoten ze die mixjes als de nieuwe gin-tonic. Buiten de eeuwenoude merken om staan bovendien nieuwkomers op, die hun stooksels op geheel eigen wijze promoten.Zo verkopen de jonge Amsterdamse ondernemers achter Kever Genever hun ‘ambachtelijke’, biologische jenever in rechthoekige conservenblikken. De jonge stokers achter Jajem bestierden afgelopen maanden aan de Zeedijk in Amsterdam een pop-up ‘Kopstootbar’. Dertigers of zelfs twintigers die jenever in de horeca ontdekken, vinden langzaam maar zeker ook de weg naar de slijter, ziet De Mol. "Zij komen voor een fles mooie premium jenever. Niet voor een fles jonge van Floryn."Boot gemist Het merk dat in de jaren 60 furore maakte met de slogan ‘Ha fijn, een borrel van Floryn’ heeft de boot gemist, zegt Sebastian Kolstee van Kever Genever. "Ze hebben hun kop in het zand gestoken voor nieuwe ontwikkelingen. Vergelijk het met de grote bierbrouwers. Die hebben de opkomst van lokale speciaalbierbrouwerijtjes ook te lang genegeerd." Waar concurrent Hooghoudt aan de weg timmert met nieuwe smaken (‘een triple gestookt kruidendistillaat met iriswortel en steranijs’) en mixen (‘Probeer eens een Dutch Coffee met Bruine Jenever’), heeft Floryn niet eens een website, laat staan een facebookpagina. Weduwe Joustra heeft die wel. Directeur Heleen Sonnenberg van Floryns zusterbedrijf benadrukt daarop doorlopend de Friese wortels van het ‘familiebedrijf’, waarin zijzelf de zesde generatie is. Via Facebook reageerde ze direct op het bankroet van Dirkzwager. "Wij zijn buitengewoon onaangenaam getroffen door het faillissement van onze aandeelhouder", schreef zij. Direct regende het steunbetuigingen van Beerenburgfans. Bescheiden bedrijfAan de telefoon beschrijft Sonnenberg Dirkzwager eufemistisch als ‘een bijzonder, bescheiden bedrijf’. "Mijn vader stond in de jaren 80 voor de keuze om Weduwe Joustra aan de bank te verkopen of aan een branchegenoot. Dat werd Dirkzwager. Dat ging altijd goed; onze familie heeft altijd de dagelijkse leiding gehouden. Natuurlijk hebben ook wij het zwaar gehad, net als alle jeneverstokers. Maar wij boeken nu weer goede resultaten. In de drankenwereld moet je wel reuring maken. Als je niet zichtbaar en vindbaar bent, komt het niet goed."Sonnenberg is ervan overtuigd dat Weduwe Joustra blijft voortbestaan. Ook voor andere onderdelen van Dirkzwager hebben zich al potentiële kopers gemeld. Zo aast de Schiedamse stoker Onder de Boompjes op de merken Floryn en Vincent van Gogh Vodka. De kans op een doorstart van de complete 137 jaar oude Koninklijke Distilleerderij M. Dirkzwager lijkt echter nihil. De curator was gisteren niet bereikbaar, maar meldde maandagavond aan het Financieele Dagblad dat de 180 medewerkers snel een ontslagbrief kunnen verwachten. Tien jaar geleden telde het bedrijf nog 1.800 werknemers.