Nieuws Marketing

Gegrepen door het brouwersvak

En toen was er, ineens, bier voor Rob van den Meijdenberg. Zijn eigen complete brouwerij is klaar voor de start in hartje Tilburg, schrijft het Brabants Dagblad.

Ben Ackermans | Foto: Jeroen van Eijndhoven 14 juli 2016

De brouwers van nu, die hebben toch een baard en een kuif? Ze dragen een houthakkershemd en geven hoog op van hun craft beers die naar Amerikaanse mode niet gehopt genoeg kunnen zijn. Niets van dat hipster-achtige bij Rob van den Meijdenberg. De haargroei op de schedel is minimaal, een T-shirt is goed genoeg en hij durft een voor iedereen toegankelijk brouwsel aan. Sterker nog, hij is daar nadrukkelijk op uit.

Ambacht

KraftBier is dan weer wel de naam waaronder hij dat doet. "Ik wilde het ambacht terug naar Tilburg halen", verklaart hij die keuze. "Dat past voor mij helemaal bij deze stad. Door ambachtslieden is die groot geworden. Denk aan het spoor, denk aan de muziekinstrumenten van Kessels." Hij maakt zijn werk over enkele weken voluit zichtbaar aan de Spoorlaan, in BANK15. Een kantoorpand, vroeger van de NCB, dat nog in volle verbouwing is. Meerdere bedrijfjes krijgen er onderdak, op de benedenetage een carpacciobar en nog drie keukens.

Marketing

Van den Meijdenberg is 33. Geboren in Moergestel, getogen te Tilburg. Zat in de online-marketing, maar wilde doén, ondernemen. Dacht over een eigen hamburger- of bageltent, maar zette nooit die stap. En toen was er, ineens, bier. Daarin viel alles samen. Tweeënhalf jaar geleden pas werd hij er door gegrepen. Meteen. Helemaal. "Je begint met water, graan, hop en gist en zes weken later heb je een glas bruisend bier in de hand. Ik dacht: zo makkelijk kan het niet zijn. Maar dat was eigenlijk wel zo. En ik vind het ook nog eens lekker."

Op de top van een golf

Hij beproefde het bier maken in de bijkeuken van het huis van zijn ouders in Moergestel. Leerde veel tijdens een half jaar meelopen bij Reuzenbieren, ook in die plaats. De productie van zijn brouwsels besteedde hij grotendeels uit. Maar Schôon Mèdje (een witte Indian Pale Ale), Maotje (een saison), Witte Gij’t (witbier), Dieje Rôoje (amber) en Grôote Kwèèk (sterk blond) komen binnenkort echt uit Tilburg. Hij beseft dat hij op de top van een golf surft. Per ongeluk eigenlijk.

Maar zijn ambitie gaat voorbij de trend. En voorbij de hobby. "Tilburg is groot genoeg om de kost te verdienen. Kostwinning was het eigenlijk al. Maar nu ik kan rondlopen in mijn eigen ruimte wordt het écht echt."

Fulltime brouwerij

KraftBier is de eerste fulltime brouwerij van de stad, met straks een productie van 2.000 tot 2.500 liter per maand. Van den Meijdenberg treedt graag in de voetsporen van illustere voorgangers als De Posthoorn en Moerenburg. Op de benedenvloer van BANK15 is negentig vierkante meter voor hem ingeruimd, in drie delen. Brouwketel, filterton en koudwatertank en vijf vergistings- en lagertanks staan er klaar. In het zicht. "Mensen moeten de ketels kunnen zien en het proces kunnen volgen." Een van die ruimtes is natuurlijk met tegeltjes bekleed, voor de hygiëne. "Want brouwen is zeventig procent poetsen."