Nieuws Marketing
Groeien met je bedrijf, zo doe je dat
Ook ondernemen moet je leren, schrijft de Volkskrant. En van wie kun je dat beter dan van een oude rot? Het mentorenprogramma nlgroeit koppelt de starter aan de doorgewinterde entrepreneur.

Groot of klein, bedrijven met groeiambities lopen tegen dezelfde vragen aan. Hoe verbeter ik de kwaliteit van het management? Wanneer gaan we de grens over? Is het tijd om het bedrijf anders in de markt te zetten? Beginnend ondernemers kunnen goede raad krijgen bij een meer ervaren bedrijfsbestuurder. Zo zijn er al bijna 150 duo’s ontstaan van bestuursvoorzitters van bedrijven als TomTom, Coolblue, Thuisbezorgd en Alex/Knab die meedenken met ondernemers in bijvoorbeeld de wereld van de reclame- en marketing, sportartikelen of kinderopvang.
De adviesvragers runnen bedrijven met een omzet van tussen de 1 en 9 miljoen euro. "Ze hebben zich dus al bewezen, maar staan voor de volgende stap: hoe creëer ik verdere groei", zegt Léon Hoek van nlgroeit. Het mentorenprogramma nlgroeit, waarin ervaren bestuurders jonge ondernemers goede raad geven, is opgezet door onder meer het ministerie van Economische Zaken en de Kamer van Koophandel. De meeste vragen die kleine ondernemers stellen gaan over internationalisering, het aannemen van nieuw personeel en leiderschap. "Ondernemers hebben in hun omgeving niet zo vaak mensen die hen kritisch beoordelen en de waarheid durven zeggen."
NewSkoolDus stelt bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk van de Kamer van Koophandel als mentor 'scherpe vragen' aan Melchior Terwindt van NewSkool. Hij detacheert jongeren in de ict en financiële sector, die tegelijkertijd een deeltijdstudie aan hbo of universiteit volgen. NewSkool biedt ze een tweede kans hun studie af te maken. De detacheerder betaalt de opleiding, de studieboeken en begeleidt de jonge werknemer. De opdrachtgever bij wie ze aan de slag gaan krijgt op zijn beurt starters met veel doorgroeimogelijkheden over de vloer. Nu de economie aantrekt en daarmee de vraag naar personeel wil NewSkool snel groeien. Zuiderwijk stelt dat Terwindt vooral goed voor ogen moet hebben wie zijn klanten zijn. "Is dat de student die dankzij NewSkool zijn opleiding kan afmaken of de werkgever bij wie hij ondertussen aan het werk gaat? En hoe voorkom je dat NewSkool het imago krijgt van het UWV voor gesjeesde studenten?"