Groei

Het groeigeheim van PR-orakel Wouter Glaser: ‘Ritme in de organisatie is bij mij heilig’

Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Waar je Wouter van kunt kennen? ,,In 2012 ben ik het PR-bureau Glasnost gestart, dat is mijn grootste succes. Dat heb ik in negen jaar uitgebouwd tot veertig medewerkers, 4 miljoen euro omzet en heel grote klanten zoals Vodafone Ziggo, Unilever en Google.”

Na zijn studie werkte Wouter een tijd in het bedrijfsleven, van Hyves tot TomTom. Tot hij eind 20 werd. ,,Mijn leidinggevende bij TomTom zei: ‘Wouter, je hebt zo’n drive om te ondernemen. Waarom ga je dat niet gewoon doen. Waarom start je niet voor jezelf?’ Ik woonde toen net samen met mijn vrouw. Ik vroeg aan haar: ‘Vind je het goed dat we de hypotheek even op jouw rekening zetten?’ Zij zit ook in sales en zei: ‘Dat is goed, maar ik wil eerst drie handtekeningen zien.’ Dus een week later had ik drie handtekeningen en ben ik gestart.”

Lees verder onder de advertentie

Mijn leidinggevende zei: waarom start je niet voor jezelf?

‘Meteen schalen’

Het was niet Wouters eerste aanraking met ondernemen. ,,Mijn eerste herinnering aan ondernemerschap heb ik toen ik zes jaar oud was. Toen had ik iets gekocht op de vrijmarkt en ging ik dat weer verkopen op diezelfde vrijmarkt. Toen ik veertien was, kwam internet op en dat vond ik ontzettend interessant. Toen kon je via Angelfire een website krijgen met maar liefst 200 kb. Toen ben ik een website begonnen over computergames. Ik dacht: dan kan ik misschien wat gratis computergames krijgen, dat was mijn eerste prikkel.”

In zijn studententijd ging Wouter verder met ondernemen. Hij zette een bedrijfje op om computers te repareren aan huis. ,,Ik snap iets van computers, maar het is niet zo dat ik alles begrijp. Ik googelde vaak de problemen, dan kwam ik er wel uit. Maar als ik er echt niet uitkwam, dan zette ik het op Tweakers. En daar reageerden mensen dan op. En eigenlijk 99 procent werd opgelost.” Presentator Jonathan van Noord: ,,Je was al heel vroeg aan het outsourcen, begrijp ik.” Wouter, lachend: ,,Zeker, meteen schalen.”

Lees ook: Kernwaarden als kompas voor een succesvolle bedrijfscultuur

Lees verder onder de advertentie

Van games en IT naar PR

Hoe maakte Wouter de stap van IT naar PR? ,,PR gaat over verbinden. Twee dingen die mij kenmerken: ik vind het heel belangrijk mensen aan elkaar te koppelen, te verbinden. Ik heb inmiddels ook meerdere ‘kinderen’ op mijn naam staan, van twee mensen die ik samen heb gebracht. Het tweede onderdeel is dat je een verhaal maakt, iemand leren een goed verhaal te vertellen.”

,,Door die computergames te testen, leerde ik PR-afdelingen kennen. Op een gegeven moment liep ik als 15-jarige op een persconferentie van Intell. Ik kwam daar aan met een vriendje van ook 15 en ik sta daar, en die mevrouw van het PR-bureau zei: ‘Scheer je weg!’. Toen klopten we nog een keer aan en toen bleek toch dat we op de lijst stonden. Dat was in 1998. In 2005 kreeg ik bij datzelfde PR-bureau mijn eerste baan. Ik was klaar met mijn studie en mocht de Xbox 360 in Nederland introduceren. Dat was wel full circle. Communicatie is zo powerful, je kunt daar mensen mee in beweging zetten. Dat heeft me altijd wel gefascineerd.”

Ik ben trotst dat mensen zo’n vijf tot negen jaar bij Glasnost werken en daar met veel plezier naartoe gaan.

Fijne werkcultuur

Wat trok Wouter aan in het ondernemerschap? ,,Dat je invloed hebt over hoe je je bedrijf neerzet. Dat is wat ik nu ook andere ondernemers leer. Ik heb gezien: je kunt in een fijne cultuur terechtkomen, maar ook in een niet fijne cultuur. Het feit dat je dat kan scheppen en daar een soort ideaalbeeld neer kan zetten is heel fijn.”

Lees verder onder de advertentie

,,Als je mij vraagt: waar ben je het meest trots op? Dan zijn het niet de klanten waarvoor je werkt, maar dat mensen zo’n vijf tot negen jaar bij Glasnost werken en daar met veel plezier naartoe gaan.”

Lees ook: Ambre en Iris willen Europa veroveren met eigen tequilamerk

1 euro startkapitaal

Lees verder onder de advertentie

,,Ik dacht: met vijf werknemers is het nog te overzien. Als je start, heb je een andere energie dan wanneer je 25 werknemers hebt. Dan begint het te wringen en moet je jezelf opnieuw gaan uitvinden. En moet je mensen gaan aannemen die beter zijn dan jij in bepaalde disciplines. Als je het allemaal zelf doet, gaat je bedrijf nooit groeien.” Hij coacht nu andere ondernemers die willen upscalen.

,,In het begin ben je heel erg trots op wat je zelf bedenkt en zelf neerzet. Maar op een gegeven moment transformeer je naar iemand die dat faciliteert, dat andere mensen, die eigenlijk veel slimmer zijn op die verschillende gebieden, dat veel meer kunnen.”

Mensen moeten zeven keer iets horen om in actie te komen

Groeiprincipes van goeroe Verne Harnish

In al zijn bedrijven paste Glaser de principes toe van groeigoeroe Verne Harnish. ,,Harnish gelooft heel erg in ritme in je organisatie”, legt hij uit. ,,Meetingritmes, die zorgen ervoor dat bepaalde informatie wordt rondgepompt, heb ik heilig gemaakt. Rondjes lopen met collega’s werkt dan heel goed. Dan moet je een start-stop-continue-vraag stellen: waar moeten we mee starten? Waar moeten we vooral mee stoppen? En met wat moeten we doorgaan? Daaruit krijg je zulke mooie informatie. Daarover wil je elke week in het MT overleggen.”

Lees verder onder de advertentie

Een andere pilaar is het hebben van belangrijke stuurdata. ,,Dat is niet alleen financiële data, maar ook of jouw klanten je aanraden bij anderen.” Als zij Wouter een 7 of een 8 gaven voor zijn diensten, dan belde hij de klant altijd op. ,,Wat kan ik doen om er morgen een 9 of een 10 te krijgen?” Vervolgens is het zaak om ervoor dat zorgen dat iedereen in de organisatie weet dat dit een doel is. ,,Mensen moeten zeven keer iets horen om in actie te komen.”

Je moet mensen gaan aannemen die beter zijn dan jij in bepaalde disciplines. Als je het allemaal zelf doet, gaat je bedrijf nooit groeien.

Derde punt is de juiste prioriteiten stellen: wanneer doe je wat? ,,Stel goede kwartaaldoelstellingen. Zogeheten rocks.” Wat Wouter daarmee bedoelt en hoe hij ze stelt in je eigen onderneming, zie je in bovenstaande video.

Griekse olijfolie

Waar Wouter klanten en relaties bij Glasnost een fles wodka gaf, geeft hij nu flessen Griekse olijfolie als bedankje bij Go Delphi. ,,Op het moment dat iemand jou een lead geeft en dus business gunt, dan kun je dankjewel zeggen en een fles champagne opsturen. Ik heb daar een soort van methodiek voor ontwikkeld dat je een dag later iets geeft wat een extensie is van je merk. Mensen reageren daar positief op en zetten het op hun bureau, en dan gaan collega’s en klanten vragen: waar is die fles van?”

Lees verder onder de advertentie

Wouter helpt klanten niet alleen met groeien, maar ook met een goede exitstrategie. ,,Ik heb zelf aan beide kanten van de tafel gezeten bij exits. Het is belangrijk dat je je bedrijf zo inricht dat je het kunt overdragen. Eigenlijk moet je twee jaar van te voren al beginnen met de voorbereidingen.”

Wil je meer tips van Wouter Glaser? Bekijk het hele interview in de uitzending van De Ondernemer Live. Wouter schrijft sinds kort ook expertblogs voor De Ondernemer.

Lees verder onder de advertentie