Wouter startte z’n eerste bedrijf op z’n veertiende en maakte vier exits mee. Die kennis geeft hij nu weer door aan andere ondernemers met zijn zevende bedrijf: Go Delphi. Een scale-upstudio om start en scale-ups te helpen met coaching, groeiprogramma’s en exitstrategie.
Lees hier het eerste deel van deze drieluik: Kernwaarden als kompas voor een succesvolle bedrijfscultuur
Als schalend bedrijf kijk je als het goed is voortdurend naar kengetallen. Veel ondernemers sturen op winst. Alleen zijn er ook cijfers die een belangrijke bijdrage hebben op winst in de toekomst. Een van de belangrijkste is de Employee Net Promotor Score omdat dit een reflectie is van de gezondheid van je cultuur. De E-NPS zegt iets over hoe collega’s je bedrijf aanraden bij anderen.
Als deze hoger dan 60 procent is (60 procent van de collega’s geeft een 9 of 10), dan weet je dat je alles hebt gedaan voor je personeel en dat werknemers nog even blijven. Is deze lager? Dan ligt er een potentieel probleem en moet je echt aan de bak. Het is een mythe dat alleen salarisverhogingen invloed hebben op dit cijfer. Wat wel van invloed is? Een mooie, levendige cultuur in het bedrijf.
Lees ook: Fuseren of overnemen? Dit gevaar ligt op de loer: ‘Cultuurbotsing eerder regel dan uitzondering’
Sterke bedrijfscultuur
Als ondernemer of lid van het managementteam in een schalende onderneming, begrijp je waarschijnlijk maar al te goed hoe belangrijk het is om een sterke bedrijfscultuur op te bouwen. Een goed op elkaar ingespeeld team legt immers de basis voor succes en groei op lange termijn. Maar wat is precies het startpunt? Een effectieve manier om de cultuur te bouwen is door de normen en waarden van de organisatie vast te leggen door middel van kernwaarden. Kernwaarden zijn de fundamenten waarop jouw bedrijf rust en geven richting aan alles wat je doet.
De eerste kernwaarden die ik ooit tegenkwam was in de jaren ’90 op een spiegel in de bedrijfskantine van C&A. Bij dit familiebedrijf waar ik mijn zaterdagbaantje had, wisten ze al hoe belangrijk het was om kernwaarden te hebben. Maar ik heb ook bij veel bedrijven gewerkt waar ze door het managementteam waren bedacht tijdens een heidag - om vervolgens zelf de normen en waarden niet na te leven. En na de onboarding van werknemers komen ze nooit meer terug op deze cruciale waarden voor de organisatie. Klinkt dat bekend? Na het lezen van deze blogs kan ik je hopelijk overtuigen van het bewezen belang om hier een belangrijke prioriteit van te maken in je bedrijf.
Ik heb bij veel bedrijven gewerkt waar de kernwaarden door het managementteam waren bedacht tijdens een heidag - om vervolgens zelf de normen en waarden niet na te leven
In het boek Good to Great, wat zich baseert op een Harvard onderzoek van 40 jaar lang onder 1.134 bedrijven, laat auteur Jim Collins zien hoe succesvol schalende bedrijven vaak over sterke en duidelijke kernwaarden beschikken die centraal staan in hun cultuur. Daarmee zijn ze een methodiek om tot een hoge E-NPS te komen en uiteindelijk veel bij te dragen aan een gezonde groei en winstgevendheid.
Het duiden van je kernwaarden als schalend bedrijf
Nu we het belang van kernwaarden begrijpen, is het cruciaal om te weten hoe je deze effectief kunt duiden en implementeren in een snelgroeiende organisatie. Schalende bedrijven hebben te maken met nieuwe uitdagingen, grotere teams en vaak veranderende bedrijfsdynamieken.
1. Samen met je team
Begin met het luisteren naar je team. Organiseer brainstormsessies en groepsgesprekken om te begrijpen wat je medewerkers echt waarderen en wat ze belangrijk vinden in hun werk. Hun inzichten zijn cruciaal omdat zij degenen zijn die het draagvlak van de kernwaarden elke dag in praktijk moeten brengen.
2. Wees concreet
Kernwaarden moeten helder, specifiek en actiegericht zijn. Vermijd vage termen en zorg ervoor dat elke waarde duidelijk gedefinieerd en begrijpelijk voor iedereen binnen de organisatie is. Holle begrippen zoals ‘transparant’, ‘integer’ en ‘effectief’ blijven ook niet kleven. Ze moeten je echt bijblijven.
3. Kies een thema
De mooiste kernwaarden waar ik aan mee heb mogen werken, hebben een thema. Zo heeft het communicatiebureau Fitzgerald, genoemd naar JFK met een Amerikaans thema, kernwaarden die quotes zijn van bekende Amerikanen. Zoals ‘There is No I in team’ van Michael Jordan over het belang van het team, ‘Own It’ van Marilyn Monroe en ‘We Before Me’ van John F. Kennedy, die gaat over de innovatiekracht. Daardoor beklijven ze niet alleen, maar past het ook bij het gedachtegoed.
Lees ook: Verrassende sleutel tot succes: waarom moderne ondernemers een hofnar nodig hebben
Waardevolle kernwaarden zijn diep verankerd in de dagelijkse operaties en zijn voelbaar in elke interactie, zowel intern als extern
4. Blijf ze herhalen
In communicatie is het een bekende wet dat je iets zeven keer moet horen om het daadwerkelijk te begrijpen. De grootste fout die bedrijven vaak maken is het zien van kernwaarden als slechts een punt op een checklist of een mooie zin op de website. Echte, waardevolle kernwaarden zijn diep verankerd in de dagelijkse operaties en zijn voelbaar in elke interactie, zowel intern als extern. Ze zijn niet alleen de woorden op papier, maar de acties en beslissingen van het bedrijf en zijn mensen.
Dan gaan ze ook echt een cultuur bepalen en een positieve invloed hebben op de bedrijfswaarde. Door bijvoorbeeld elk kwartaal één kernwaarde centraal te stellen en daar een ‘mini-campagne’ voor te doen op de wc. Zo hadden we bij het door mij opgerichte PR-bureau Glasnost met ‘Dare to be Open’ één keer per week de ‘fuck-up of de week’ waarin collega’s openlijk hun fouten deelden.
Lees ook: De kunst van authentiek ondernemerschap: creëer je eigen rol
5. Leef de waarden
Zodra de kernwaarden zijn vastgesteld, moeten ze zichtbaar en actief worden geleefd binnen de organisatie. Bij Glasnost hebben we ze verwerkt in vijf mooie posters aan de muur die goed in het zicht hingen en werden ze onderdeel van de onboarding. Ook werd twee keer per jaar elke collega uitgevraagd hoe een aantal collega’s op de kernwaarden scoorden, inclusief het managementteam.
Dat laatste was nog spannend, want in groei doe je dingen weleens geforceerd. Of zit je half nog op de klant terwijl je ondertussen de organisatie runt. In zo’n fase ben je niet altijd op je best en dat zie je dan ook terug. Ook heeft een collega mij eens aangesproken op het niet nakomen van een kernwaarde bij een stukje communicatie. Daar heb ik toen een paar nachten niet van kunnen slapen. Wel was ik blij dat zij de kernwaarden kende en ook actief werkte om de cultuur goed te houden. Zuiver water stroomt van boven.
Je organisatie van goed naar geweldig
Door het implementeren van kernwaarden kan je bedrijf een sterke bedrijfscultuur opbouwen die de groei en het succes van de organisatie ondersteunt. Het is een investering in de toekomst en zal leiden tot betrokken collega’s, tevreden klanten en daarmee langer termijn succes. In het volgende blog gaan we dieper in hoe je de kernwaarden in kan zetten binnen je bedrijfsprocessen.
Wouter Glaser
Founder Go Delphi
Wouter startte z’n eerste bedrijf op z’n veertiende en maakte vier exits mee. Die kennis geeft hij nu weer door aan andere ondernemers met zijn zevende bedrijf: Go Delphi. Een scale-upstudio om start en scale-ups te helpen met coaching, groeiprogramma’s en exitstrategie.