Natuurlijk als eerste: 'Upperbloom'. Waar komt die bijzondere naam toch vandaan? De oorsprong is te vinden in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad, zo vertelt mede-oprichter Sam van der Zanden aan host Floris Hülsmann. De naam past in ieder geval perfect bij wat de startup doet. Maar wat is dat precies, wat is de propositie van het bedrijf? 'De definitie van de tuin veranderen', is in ieder geval belangrijk, verklapt de ondernemer afkomstig uit de reclamewereld.
,,Ik vond mezelf altijd de stoere rugbyende student met de mannen in de kroeg. Maar op een gegeven moment stond mijn moeder bij mij voor de deur met een gevulde plantenbak voor mij en mijn vriendin. Kon ik eindelijk eens wat doen met dat balkonnetje van me. Eigenlijk werd op dat moment het spreekwoordelijke zaadje voor Upperbloom geplant'', memoreert Van der Zanden.
Wij staan voor het groen maken en nog meer voor het groen houden
Hoe breng je je businessplan aan de man: de tuinervaring thuis bij de klant
De ondernemer kwam er op zijn balkon snel achter dat het beter kon. Beter met die planten, plantenbakken en potgrond. Dat moest anders. De passie voor branding als oud-reclameman en het bedenken van zijn bedrijfsnaam hielp Van der Zanden prima bij de start en marketing van de slimme plantenservice. Echter, hoe breng je dat businessplan aan de man? Je hoort het in deze De Zo Genaamde Podcast. Wat is Upperbloom momenteel en wat moet het worden? ,,Wij staan voor het groen maken en nog meer voor het groen houden.''
Steun van Shawn Harris' Orange Wings
Upperbloom werd in 2020 opgericht door Sam van der Zanden en Tom van Ruitenbeek. De twee scoorden in 2021 een kapitaalinjectie. Het was Shawn Harris met haar investeringsmaatschappij Orange Wings die Upperbloom de middelen gaf het productaanbod uit te breiden en internationale groei te bewerkstelligen. De startup werkt samen met floral designers, plantenexperts en kwekers om ieder seizoen nieuwe plantensets te kunnen ontwikkelen.
Lees ook: Expert Floris Hülsmann (Namarama): 'Meerwaarde merknaam wordt enorm onderschat'