Nieuws Marketing

Hit in Polen: Nederlandse friet

Patat & More, een concept van de Nederlandse Pool Kris Florek, opende deze week een eigen zaak in Lodz. Het bedrijf zegt daarmee tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar de Hollandse lekkernij in Polen, die in korte tijd mateloos populair geworden is. Florek verkocht al Nederlandse friet in Polen vanuit een foodtruck.

De Ondernemer | Foto: Patat & More 28 oktober 2016

Nederlandse patat Polen

Kris Florek, die inmiddels al jaren in Nederland woont, is ook de eigenaar van een goedlopend vastgoed onderhoudsbedrijf. De droom om de knapperige en verse Nederlandse frietjes in Polen te introduceren ontstond bij Florek al negen jaar geleden. ,,In mijn vaderland kennen ze de patat zoals wij die hier hebben niet. De Poolse friet is niet zo knapperig als in Nederland en komt bijna altijd uit de vriezer in plaats van dat het vers wordt gesneden. Ik wilde Polen daar dolgraag mee kennis laten maken. Vorig jaar is dat gelukt en verkopen wij verse frietjes van Nederlandse aardappels vanuit een oranje foodtruck in het hartje van Warschau. Eigenlijk loopt het al vanaf de eerste dag goed. Polen zijn dol op de frietjes en op de Hollandse pindasaus die wij erbij serveren. We merken dat op de plekken waar wij staan. Op een van de grootste culinaire festivals van Polen stonden wij in de top drie qua omzet van alle 250 deelnemende foodtrucks.’’

Foodcourt

Naast de opvallende foodtruck kunnen Polen voor een frietje nu dus ook terecht in Lodz bij een vestiging van Patat & More. Het restaurant maakt deel uit van negentien verkooppunten in het foodcourt, een concept wat in Polen nog nauwelijks wordt gehanteerd. Het onderkomen van Patat & More heeft een chique uitstraling en bezoekers worden aan tafel geserveerd. Op het menu staan enkel de frietjes, die gefrituurd worden in biologische zonnebloemolie. De gasten kunnen een keuze kunnen maken uit verse Hollandse sauzen, die met een spuitzak worden geserveerd. Volgens Kris Florek is er heel bewust voor gekozen voor de verkoop van een product. ,,Ik wil als ondernemer laten zien dat je met de juiste producten en benadering succes kunt hebben met een bestaand product.’’

Capaciteit

Dat het concept van Florek succesvol is blijkt niet alleen uit de opening van de vestiging van Patat & More in Lodz. De grote vraag naar Nederlandse frietjes is namelijk nu al groter dan de capaciteit van de oven waarin de patat wordt gemaakt. De apparatuur is berekend op zeshonderd porties per dag, maar de belangstelling is vele malen groter. Daarom wordt er binnenkort een handgemaakte oranje oven geïnstalleerd waarmee Patat & More driehonderd porties per uur kunnen maken. Dat is hard nodig, want het plan is om binnen een jaar nog eens twee vestigingen van Patat & More te openen en op korte termijn alle grote Poolse steden te voorzien van een vestiging van Patat & More.