Nieuws Marketing

In twee dagen een ton voor brouwerij Wijchen

Twee dagen had het Wijchense Schone nodig om een ton op te halen. Paul Bier en Haike Toonen brouwen straks eindelijk zelf, op eigen grond, schrijft De Gelderlander.

Roeland Segeren | Foto: Flip Franssen 13 juni 2016

Het ruikt nu nog naar industrie. Straks overheerst ongetwijfeld het ‘moutige’ stoom van de borrelende ketels. Om niet bedwelmd te raken, kan het dak open van de aanstaande brouwerij in Wijchen-Oost. "Met een ouderwets scheepswiel kunnen we straks met veel geratel het dak openschuiven", zegt Paul Bier van het lokale biermerk Wijchense Schone.Maischketel Een showtje voor mensen die straks een kijkje nemen. Tot nu toe lieten de lokale brouwers hun recepten produceren bij een brouwerij in Schijndel. Dat gaan ze binnenkort dus zelf doen. Die show is slechts een extraatje, net als de workshops en een bijbehorende proeverij. Dat laatste gebeurt bij de buren, Het Kook College Wijchen. Het draait in eerste instantie om brouwen. "Hier komt de kookketel, naast de maischketel – nee, niet maïsketel. Daarin wordt de mout verwarmd. Na het schroten. Weet je wat schroten is?"Paul Bier Niet meer te niet te stoppen, die Paul Bier. Geïnspireerd door zijn achternaam begon hij in 2013 met brouwen, thuis in de schuur. "Sommigen twijfelen of mijn achternaam echt is, maar ik ben er juist mede door begonnen." Toen hij zijn huidige compagnon Haike Toonen ontmoette, werd de hobby snel serieus. "Haike brouwt al 25 jaar hobbymatig. Hij heeft de recepten voor Blonde Dern en DukZat ontwikkeld. Ik heb Hittepetit bedacht." Als Wijchense Schone gingen ze de markt op. "Op 18 april 2014 kwam Blonde Dern op de markt. Dat eerste jaar hebben we 3.350 liter verkocht. Vorig jaar was dat al 5.600 liter, terwijl de brouwerij problemen had en de productie even stillag." Mede daardoor beginnen ze in Wijchen. Om de vraag aan te kunnen en alles in eigen hand te hebben. "In 2018 willen we op 25.000 liter zitten."Regio investeert massaal in Wijchense brouwerijHet merk Wijchense Schone bestaat al, maar eind dit jaar krijgt het dorp ook een professionele brouwerij. De Wijchense bierbrouwers stellen hun ketels op in een pand aan de rand van het bedrijventerrein Wijchen Oost. Het geld dat daar nog voor nodig was – minimaal 80.000 euro – is deze week via crowdfunding opgehaald. Als Brouwcollectief ‘HOP’n AROUND’ bundelt Wijchense Schone zijn krachten met het jonge biermerk Haas Bieren uit de Randstad. De Wijchenaren lieten hun gerstenat tot nu toe door een brouwerij in Schijndel maken. Haas Bieren brengt dit jaar haar eerste biertje op de markt. Ergens na de zomer moet de brouwerij in Wijchen klaar zijn en van start gaan. De ketels worden dan om en om gebruikt door de twee biermerken. Om het gebouw te verbouwen en in te richten met apparatuur was in eerste instantie een ton nodig. Wijchense Schone had 20.000 euro liggen, dankzij het winnen van de Wijchense MKB innovatieprijs. Voor de rest werden aandeelhouders gezocht via crowdfunding. Die ging deze week van start: binnen 48 uur was het bedrag binnen. De actie loopt door: het bedrag loopt nu op tot ver over de ton. Het overschot wil het collectief investeren in onder meer voorraden en duurzaamheid, zoals zonnepanelen. De nieuwe brouwerij bond tot nu toe ruim 70 investeerders aan zich via crowdfundingsbedrijf Symbid. Alle aandeelhouders krijgen straks een percentage van de winst.