Blog Marketing

Waarom influencer-marketing nu relevanter dan ooit is (6x)

Britt Hogenhuis en Sophie van der Schaft van influencer-marketing bureau &.agency klagen niet over hoe het ze vergaat tijdens de coronacrisis. Ja, klanten besteden minder, cancellen campagnes of blijven even onder de radar. Maar er zijn ook klanten waarvoor deze quarantaine-tijd juist een uitgelezen kans is om in contact te komen met hun doelgroep. Britt en Sophie delen hun insights rondom influencer-marketing anno nu.

Van onze redactie 1 juni 2020

Influencer marketing

1. Mensen zitten meer op social media. Dat ervaren we zelf (onze schermtijd ging door het dak!) en zo concludeerde MEMO2, dat onderzoek deed naar influencermarketing tijdens de crisis* ook. Namelijk: 1 op de 3 mensen consumeert meer social influencer content tijdens de COVID-19 crisis.

We zien bijvoorbeeld een stijgende trend in YouTube-vlogs, waarin influencers hun volgers meenemen en een kijkje geven in hun normale leven tijdens de coronacrisis. Juist het herkenbare en ‘realness’ werkt extra goed in deze tijd, omdat we immers allemaal in hetzelfde schuitje zitten.

2. Meer dan een derde van de mensen (34%) neemt meer content van influencers tot zich dan voorheen

3. Het aantal views per post is omhoog geschoten, ook is de kijktijd langer dan voorheen. Omdat er in de lockdowns simpelweg meer vrijetijd is én een grotere behoefte om herkenbare content te consumeren.

'Deze crisis laat eens en temeer zien dat social influencing relevanter is dan ooit'

4. De tarieven van influencers liggen overwegend lager dan normaal in deze crisissituatie, én er wordt gemiddeld meer bereik gegeneerd. Dat maakt dat de kosten per duizend impressies lager liggen dan voorheen. Dit is een super interessant gegeven dat door een aantal klanten van ons wordt benut.

5. 34% van de ondervraagden in het MEMO2-onderzoek vindt dat influencercontent hen helpt om de social distancing tijd door te komen. Influencers zijn meer dan ooit te vergelijken met een vriend(in)/goede kennis wiens leven overeenkomt met dat van hen. Bijvoorbeeld influencers met kinderen die in deze coronatijd zowel aan het werk willen blijven alsook de kinderen verzorgen. Juist in een periode waarin mensen minder vrienden zien dan normaal, staan influencers dichterbij.

6. Influencers zijn content creators pur sang en waren allang voor corona ons bereikte gewend om kleinschalig, kosten efficiënt en creatief te produceren. Grootschalige reclameshoots met crew zijn op dit moment lastiger te realiseren dan voorheen en brengen bovendien hoge kosten met zich mee. Influencers zijn creators én een mediakanaal in een. Het is zowel een kosten- als ook een tijdsefficiënte manier van adverteren.

Influencer marketing was al een zeer impactvolle manier om direct in contact te komen met je doelgroep maar deze crisis laat eens en temeer zien dat social influencing relevanter is dan ooit. De komende periode zullen wij onze klanten blijven overtuigen van de relevantie en het momentum om juist nu te investeren in deze vorm van marketing. Wij verwachten ondanks de lastige economische vooruitzichten een succesvol jaar te boeken waarbij influencer-marketing en branded content meer dan ooit floreren.

*Research MEMO2 via TNX. APP (3.150 users)

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.