Nieuws Marketing

Internationale stroopwafels uit Drenthe

Met zijn bedrijfje Amsterdam Good Cookies maakte hij een behoorlijke carrièreswitch: Emmenaar Kevin Mooibroek begon als voetballer, maar maakte gek genoeg na een bezoek aan Costa Rica van stroopwafels zijn beroep, vertelt hij in een interview met Dagblad van het Noorden.

Gert Meijer | Foto: Facebook 8 augustus 2016

Amsterdam Good Cookies

Hij begon zijn loopbaan bij verschillende voetbalclubs en merkte toen hij bij FC Emmen speelde dat het toch wel erg lastig te combineren was met zijn gezin. Nadat zijn contract niet werd verlengd, koos hij voor heel iets anders: Costa Rica. Toen in Turrialba tot zijn grote verbazing de geur van verse stroopwafels voorbij kwam, wist hij niet wat hij rook. Ze werden gebakken door Ineke, een Nederlandse die de baksels uit het thuisland zo miste.

Relatiegeschenk

Mooibroek besloot de gasten op zijn werk te verwelkomen met de Hollandse koekjes. Met groot succes: „Om de twee à drie weken werden we gebeld met de vraag: waar heb je die heerlijke wafels vandaan?” Het duo hield er een mooi handeltje aan over, maar daar kwam een eind aan toen het gezin Mooibroek weer naar Nederland kwam.

Merknaam

De stroopwafels verdwenen niet uit zijn gedachten. De gedachte dat men overal ter wereld geniet van deze Hollandse koeken inspireerde hem om zijn eigen bedrijf te beginnen. „Ik bedacht dat stroopwafels weliswaar populair zijn, ook elders in de wereld wel, maar nergens kon iemand mij een merknaam noemen. En dat is wat ik wil: een merk worden in stroopwafels. Zoals we jaloezieën Luxaflex noemen zeg maar.”

Het maken van stroopwafels doen al genoeg bedrijven, vindt Mooibroek. Een goede reden voor hem om het niet te doen. Zijn doel is het opbouwen van een sterk merk: de bekendste stroopwafel van de hele wereld verkopen, onder de naam Amsterdam Good Cookies. „Als ik in het buitenland ben en ik zeg dat ik uit Nederland kom is het eerste wat mensen vragen: Amsterdam? Amsterdam, dat kennen ze allemaal. Nou, dan ga je je wafels geen Emmen Good Cookies noemen.”

50/50

Vanuit zijn kantoortje in Emmen is hij nu bezig met zijn internationale stroopwafels, met succes over de hele wereld. De verkoop bestaat nog voor 50 procent uit binnenland en 50 procent internationaal. Er is vraag vanuit China, Polen en Spanje, maar vooral uit Vietnam. Het afgelopen jaar verkocht hij 65.000 pakjes stroopwafels. Dit jaar verwacht hij drie keer zo veel te verkopen. Dat zijn nog geen enorme aantallen, maar er zit vooruitgang in. Zijn droom? Dat iedereen straks de naam Amsterdam Good Cookies kent.