Nieuws Marketing
Hoe matchmaker IrisArke Shopstreams influencers en merken koppelt
Een social commerce platform dat influencers en merken bij elkaar brengt. Het doel: conversie. Glenn Balak van IrisArke Shopstreams legt uit hoe het werkt.

Startup van de Week - nu ook op radio
Wat, waarom en hoe? In de serie Startup van de Week kregen startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Dit is de laatste aflevering. Benieuwd hoe het gaat met startups die eerder in deze serie aan bod zijn gekomen? Luister dan op dinsdag naar De Ondernemer, live op New Business Radio, tussen 11.00 en 13.00 uur.
IrisArke Shopstreams geeft influencers een multi-brand webshop met de techniek van live interactie, inclusief de optie tot het doen van directe 'in video' aankopen. Medeoprichter Glenn Balak: ,,In essentie is het een nieuw performance based distributiekanaal voor merken om groei te realiseren waarbij de influencer mede-eigenaar wordt van de data’’.
Een voorbeeld: neem een bekende dj die een deal heeft gemaakt met kledingmerk X. Stel, hij is net is geland op het vliegveld van Miami en is van plan een limited edition T-shirt van dat merk te dragen tijdens zijn optreden die avond. Terwijl hij in de taxi zit op weg naar het festivalterrein, vertelt hij zijn fans over dat mooie T-shirt via bijvoorbeeld Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat. Balak: ,,Door onze techniek kunnen zijn fans met één click het T-shirt kopen in de shop van de DJ terwijl je naar zijn livestream kijkt: Shopstreams.’’
Het merk bepaalt de verkoopprijs, de dj krijgt een bepaald bedrag per verkocht shirt. IrisArke Shopstreams krijgt uiteraard ook een percentage. De influencer verdient dus op basis van zijn of haar performance: hij of zij moet zijn best doen. Een hele andere benadering dan dat tot nu toe vaak gebeurt: een merk betaalt de influencer een vast bedrag, die vervolgens een sweater, schoen of jas van dat merk draagt en een foto op social media post.
'Social commerce heeft toekomst. Ik verwacht dat we nog wel een keer of tien ons hoofd gaan stoten, maar dat is niet erg. Wij hebben een concept dat heel goed staat, met een ijzersterk fundament'
'Bij de verkoop moet sprake van urgentie zijn'
Live shopping is de kern van het platform. ,,Het is interactief en bij de verkoop moet sprake van urgentie zijn. Dat de fan denkt: dat product móet ik hebben.’’ Influencers – van sporters, acteurs en artiesten tot jij en ik - krijgen gratis een multibrand webshop op het platform van IrisArke Shopstreams aangeboden. ,,Beschouw ons als een nieuw distributiekanaal waarbij we een soort matchmaker tussen influencers en merken zijn. De influencer zegt tegen een merk: ik vind jullie horloges zo leuk, die wil ik graag verkopen. Wanneer het horlogemerk denkt dat die influencer goed bij de uitstraling van het merk past, is er een deal. Influencers worden zo een soort mini-Bol.coms.’’
Alle merken en influencers zijn volgens Balak welkom op het platform, maar IrisArke Shopstreams richt zich vooral op ‘discovery brands’ met groeiambities. ,,Daarnaast zijn wij een perfect kanaal voor de evenementenbranche om extra inkomsten te genereren. Denk bijvoorbeeld aan festivals: ”Pop Up live, de digitale pop up store”.
Lees hier een van de eerdere afleveringen uit de serie: Startup van de Week: HEREweHOLO laat je als hologram een presentatie of pitch geven
Hoe is het idee ontstaan?
,,Het zaadje is al geplant toen ik als marketeer betrokken was bij grote campagnes van merken waar ik voor werkte: Diesel, Levi’s en Buddha to Buddha. Ik hield me onder meer bezig met de lancering van nieuwe producten en organiseerde fashion shows, pr-feestjes en meer. Ook zocht ik naar brand ambassadors bij de lancering van een nieuwe collectie, dus mensen die het merk tegen een vergoeding wilden dragen. Bij elke MT-meeting kreeg ik te horen: ‘Glenn, leuk wat je doet, het werkt ook, maar wat leveren die campagnes ons concreet op?’ Ik ben erover gaan nadenken, hoe je zoiets meetbaar en inzichtelijk zou kunnen maken. In 2019 wilde ik een nieuwe weg in slaan, na jarenlang voor corporates te hebben gewerkt."
,,Ik wilde ergens anders een rol van betekenis spelen en dacht na over verdienmodellen rond het meetbaar maken van conversie, over de toekomst van retail. Een vriend heeft me gekoppeld aan Lucas van Zandvoort (de ondernemer die Crocs naar de Benelux haalde), die met IrisArke al een platform had om merken en influencers aan elkaar te koppelen. Toen hebben we onze krachten gebundeld. Zo kwamen we op het idee van livestream shopping waarbij een influencer tijdens een livestream producten aanprijst en verkoopt. We zijn begin dit jaar gestart. In Azië is het booming business. Er zijn agencies die daar 200 livestreams per maand draaien. Ik weet zeker dat het hier ook een enorme vlucht gaat nemen.’’
'Adviezen? Doe waar je goed in bent. En denk vooral niet dat je alles zelf kan, maar haal er een specialist bij'
Hoe zou je jezelf als ondernemer willen omschrijven?
,,Ik ben een harde werker, maar vergeet niet plezier te maken. Ik kan goed netwerken, verder ben ik een verhalenverteller. En ik ben licht eigenwijs. Ik ben ook iemand die duidelijk voor ogen heeft welke richting we op moeten, iemand die zegt: dit is de koers die we varen. Ik heb altijd een voorliefde voor vernieuwing gehad. Toen ik bij Diesel en Levis werkte, was ik ook al een ondernemende manager.’’
Adviezen voor anderen met een innovatief idee die voor zichzelf willen beginnen?
,,Doe waar je goed in bent. En denk vooral niet dat je alles zelf kan, maar haal er een specialist bij. Mijn stelling is dat je met elf Messi’s in een team geen enkele wedstrijd gaat winnen: je hebt iemand nodig die een bal kan ophalen, je hebt iemand nodig die een voorzet kan geven, je hebt een afmaker nodig. Ik heb wel eens met een groep gezeten waarin iedereen een goed idee had, maar niemand die het daadwerkelijk ging doen. Dat schiet niet op."
,,Iemand zei me laatst: pas op dat je niet te veel mensen op je bagagedrager meeneemt, zorg ervoor dat ze zelf in actie komen. Verder heb ik tijdens de pandemie geleerd dat je als ervaren rot niet moet denken dat je alles op routine kan doen. De wereld staat niet stil, je moet jezelf blijven ontdekken.’’
Lees hier een van de eerdere afleveringen uit de serie: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts
Door wie of wat laat jij je inspireren?
,,Renzo Rosso, eigenaar en oprichter van kledingmerk Diesel. Zakelijk en professioneel ben ik daar opgegroeid. Ik heb er stagegelopen en ben er gebleven. Een ding heeft hij er vanaf dag 1 ingestampt: ga met dit bedrijf om alsof het jouw bedrijf is, alsof het jouw centen zijn. Mijn Dieselreis heeft zestien jaar geduurd. Hij zei: het is niet erg om hard te werken, maar vergeet vooral ook niet om plezier te maken. Ik zal hem binnenkort een bedankmailtje sturen voor de geleerde lessen. Verder noem ik graag Max Verstappen als iemand die me inspireert. Ik vind Formule 1 waanzinnig en volg het al jaren. De slogan ‘Drive to win’ slaat op Max. Hij is stoïcijns en wil per se winnen. Hij is als broekie begonnen, heeft fouten gemaakt, wist die fouten ook te herstellen. Kijk waar hij nu staat. Ik vind hem echt een voorbeeld.’’
Waar hoop je met IrisArke over vijf jaar te staan?
,,Dan zijn we zowel in Europa als Amerika een bekend platform. Alles op het gebied van social commerce heeft toekomst. Ik verwacht dat we nog wel een keer of tien ons hoofd gaan stoten, maar dat is niet erg. Wij hebben een concept dat heel goed staat, met een ijzersterk fundament.’’
Enne... is er een plan B?
,,Failure is not an option. Dit gaat lukken, daar ben ik heilig van overtuigd. Dus nee, er is geen plan B.’’
Onder: Henk Schiffmacher is een van de Bekende Nederlanders die samenwerkt met IrisArke Shopstreams.