Nieuws Marketing
Jonge ondernemer maakt van schoolproject start-upsucces
Dat menig Westlander wordt geboren met ondernemersbloed, blijkt soms al in de schoolbanken. Zo zijn start-ups The Dutch Drybag en Westland Experience begonnen als onderwijsprojecten. De vraag is echter of deze bedrijven wel een lang leven zijn beschoren.

Floor Dekker uit Naaldwijk is 19 jaar en ondernemer, ook al klinkt dat haar soms wel érg volwassen in de oren. Ze is directeur van start-up The Dutch Drybag, een bedrijf dat pas een paar maanden bestaat. Eigenlijk was het een soort gedwongen geboorte, want een start-up opzetten is een schoolproject voor Dekker en haar mede-studenten Annick van Santen, Esther Beeuwkes, Kelly van der Voet en Stevie Lobert. Ze doen allemaal de mbo-opleiding business & management.
"Ik kwam in een groepje terecht met vier anderen. Gelukkig was er een klik. Alle vijf zijn we gemotiveerd en ambitieus. Onze opdracht was simpel: verzin een vernieuwend product en zet dat in de markt. Het idee om een zogenoemde 'Dutch drybag' te maken kwam van Annick. Het is een zakje dat hermetisch kan worden afgesloten. Toeristen die waardevolle spullen bij zich hebben kunnen die daarin opbergen als het plots gaat regenen. Het leek ons allemaal leuk en nuttig. Inmiddels zijn we een klein half jaar verder en het slaat aan. We winnen allerlei prijzen met ons idee.''
En zo is de Dutch drybag realiteit geworden, dus meer dan alleen maar een onderwijsproject. "We hebben daadwerkelijk aandeelhouders (veelal vrienden en familie die kleine bijdragen in de onderneming hebben gestopt) en we hebben vergaande gesprekken gevoerd met verkooppunten. En dat voor vijf 19-jarigen!''
Nu krijgen de vijf mbo-studenten nog enige begeleiding van docenten, maar na dit schooljaar houdt dat op en staan ze op eigen benen. "Of we dan nog doorgaan? Dat hangt af van het succes dat we nu boeken. Als het goed loopt, blijft de drybag denk ik wel bestaan.''
Als dat gebeurt kan het team achter het innovatieve droogzakje een voorbeeld nemen aan Rick van Koppen en Koen Hofstede. Deze twee Westlanders zijn namelijk tijdens hun hbo-studie small business & retailmanagement begonnen met de onderneming Westland Experience: een bureau dat bedrijfs- en toeristische uitjes organiseert binnen Westland. Het doel is vooral niet-Westlanders kennis te laten maken met al het unieke dat de regio biedt.
Animo"Toen we klaar waren met onze opleiding twee jaar geleden, bleek er nog genoeg animo om door te gaan met de Westland Experience. Nu werken we hier al twee jaar aan. Met succes. In de zomermaanden ontvangen we ongeveer vijf tot tien aanvragen per week voor uitjes, bijvoorbeeld in en rondom de kassen.''
Van Koppen (25) en Hofstede (23) runnen de boel dus met zijn tweëen. "Ik heb niet het idee dat we ervaring missen om dit tot een succes te maken," zegt Van Koppen. ,,Sterker nog, ik denk dat wij met een frisse blik tegen zaken aankijken die oudere ondernemers als 'normaal' ervaren. Dat maakt ons bijzonder.''
"Maar,'' geeft Van Koppen toe, "natuurlijk is het advies van mensen met veel ervaring veel waard. Wij zijn daarom wel altijd op zoek naar samenwerking met andere partijen.
"Of we hier nog lang mee doorgaan?'' Van Koppen ontglipt een zucht. ,,Stiekem klopt mijn hart harder voor de AGF-industrie dan voor Westland Experience. Het succes is een toevalligheidje, niet onze ultieme droom. Maar het zou zonde zijn om met Westland Experience te stoppen. En dus pakken we het anders aan. Wij gaan nu op zoek naar twee of meer jongeren die zich enthousiast willen storten op Westland Experience, zodat wij er onze handen langzaam maar zeker vanaf kunnen trekken en ons kunnen focussen op de carrières die we in eerste instantie al wensten. De nieuwe ondernemers kunnen Westland Experience dan nóg groter maken.''
Op de vragen wanneer Westland Experience nu eigenlijk een 'gewone' onderneming kan worden genoemd en wanneer je geen beginner meer bent maar een échte ondernemer, heeft 's-Gravenzander Nick Thoen geen pasklaar antwoord. "Moeilijk,'' zegt de Westlander, die ooit dezelfde opleiding volgde als de mensen achter de Dutch drybag en die nu drie verschillende bedrijfjes runt. "De Belastingdienst zegt drie jaar, maar dan kan je je natuurlijk nog steeds een starter voelen. Voor mij kwam de omslag toen ik vorig jaar mijn eigen kantoor kon openen. Ik rijd nu naar mijn werk, dat voelt als een ondernemer. We zijn start-up af.''
SamenwerkingThoen begon tijdens zijn studie aan MBO Greenport, evenals Floor Dekker van The Dutch Drybag, in samenwerking met een groep mede-studenten met een adviesbureau op het gebied van sociale media.
"Daar was toen, in 2011, veel vraag naar onder Westlandse ondernemers. Inmiddels is dat idee achterhaald. Veel Westlanders snappen wel hoe Facebook en Twitter werken. Ik ben verder gaan ontwikkelen: daar kwam het huidige Brend Bulders uit, een reclamebureau anno 2016. Om door te kunnen blijven gaan met je start-up moet je je blijven ontwikkelen. Loop je ergens tegen aan? Pas je bedrijf dan aan," aldus Thoen (23).