Nieuws Marketing
Jonge ondernemer ziet af van baan en ontvangt vertrekpremie
Patrick Cyrus zag op het laatste moment af van zijn baan bij techbedrijf Drukzo/ Helloprint. Dat besluit leverde hem geld op, zo schrijft het AD.

Het Rotterdamse techbedrijf Drukzo/Helloprint wil alleen 200 procent gemotiveerd personeel in dienst. Daarom krijgen kandidaten die de wervingsprocedure hebben doorlopen een vertrekpremie als zij hun contract niet (!) ondertekenen. Wie een sprankje twijfel heeft wordt met dit bedrag geholpen om buitenboord te blijven. ,,We willen alleen mensen die gelukkig worden van hun werk'', zegt talent recruiter Kelly Rapmund.
Na een emotionele introductieweek in Rotterdam nam de 25-jarige Cyrus een besluit: geen vast contract bij Helloprint, maar zijn droom najagen. Uitgerekend de speech van directeur Hans Scheffer over ondernemerschap gaf hem het laatste zetje. ,,Ik wil een eigen bedrijf beginnen. Ik dacht dat ik het nooit zou kunnen, maar hij overtuigde me.'' Zijn beslissing werd met applaus onthaald. Er vloeiden tranen. ,,Scheffer roemde mijn moed.''
WervingsperiodeDe keuze tussen de baan en het geld is het laatste onderdeel van de wervingsperiode bij Drukzo/Helloprint. Wie de selectieprocedure is doorgekomen, krijgt een week onboarding op het hoofdkantoor in Rotterdam. Presentaties worden er afgewisseld met bezoekjes aan de bekendste friteskraam van de stad.
Beslissend is een quiz met vragen als de naam van de kantinejuffrouw. Wie die niet weet, heeft niet opgelet en past niet bij het familiegevoel dat het e-commercebedrijf koestert. ,,Het gaat erom dat we er met z'n allen voor gaan'', zegt Kelly Rapmund, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Moderne werknemers vinden persoonlijke groei belangrijker dan salaris, verklaart zij de onorthodoxe aanpak. De 120 medewerkers krijgen veel opleidingen en motiverende presentaties.''
Traditionele arbeidsovereenkomstAl eerder zette het bedrijf de traditionele arbeidsovereenkomst over boord. Salarissen zijn niet meer afhankelijk van leeftijd en dienstjaren, maar van prestaties. Ook wordt personeel niet beoordeeld op hoe vaak en wanneer ze op kantoor zijn, maar op productiviteit. Medewerkers mogen zelf weten hoe vaak ze op vakantie zijn.
De ideeën, inclusief vertrekpremie, zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Webkledingwinkel Zappos introduceerde het pay to quit-systeem, het grote Amazon nam het over. Werknemers krijgen daar bedragen tot 5.000 dollar mee. Zo veel is het bij Drukzo/Hello-print niet, zegt Rapmund. Hoeveel dan wel, wil het bedrijf niet kwijt. ,,Interessant genoeg voor een starter om voor het geld te kiezen.''
Vliegende robotsSpanjaard Patrick Cyrus heeft van het geld een drone aangeschaft. Bij zijn kersverse bedrijfje Hextech kunnen mensen racen met de vliegende robots. Hij is tot nu toe de enige die voor het geld heeft gekozen. Het grappige is, bekent hij vanuit Valencia, dat hij niet eens wist van de vertrekpremie.
,,Dat hoorde ik pas achteraf'', vertelt hij over 'de zomer die zijn leven veranderende'. ,,Het was een van de inspirerendste weken van mijn leven. Ik heb mijn besluit echt genomen omdat ik vond dat ik het met mijn ondernemersdroom niet kon maken om te tekenen bij een bedrijf dat mensen voor een langere tijd aan zich wil binden.'' Drukzo/Helloprint heeft, ondertussen, zo'n 40 vacatures. ,,We groeien snel.''