Nieuws Marketing
‘Jumbo is geen piramide, Jumbo is een frietzak’
Hij wil Jumbo de grootste maken van Nederland. En dan de grens over, schrijft de Volkskrant. Maar zichzelf op de borst kloppen wil hij niet. "De directeur is er om de winkels te ondersteunen, niet andersom."

Hij wilde ooit prins carnaval worden van Kuussegat (Veghel). Check. Hij wilde oude sportauto’s verzamelen. Check. Hij wilde ooit de Parijs-Dakarrally rijden. Dubbelcheck. Hij wilde sporters als Sven Kramer, Steven Kruiswijk en Max Verstappen sponsoren. Check, check, check. En hij wilde de grootste supermarktketen van Nederland worden. Toen Frits van Eerd (49) bij Jumbo begon, had het familiebedrijf nauwelijks supermarkten. Nu zijn dat er 580, vooral dankzij overnames van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2012. Jarenlang zag hij daarom elke woensdag gele ballonnen, hield hij weer een openingstoespraak en kreeg hij wederom applaus. "Honderden feestelijke lintjes heb ik al doorgeknipt. Fantastisch."Megabedrijf Hij kwam dichtbij, maar toen was daar opeens het nieuws van Ahold, moederbedrijf van de grote concurrent Albert Heijn, over de fusie met de Belgische supermarktreus Delhaize, later deze zomer. Het gevolg: een megabedrijf met een omzet van 55 miljard euro, tegenover een – in vergelijking bijna schamele – 6 miljard euro van Jumbo. U heeft vijf jaar lang lintjes doorgeknipt om het gat met Albert Heijn te dichten, en hop: de nummer één neemt een nieuwe, bijna onoverbrugbare voorsprong. Heeft u gevloekt?"Nee, want wij worden ook elke dag groter. We hadden afgelopen maandag bijvoorbeeld de hoogste maandagomzet ooit – terwijl het helemaal geen Kerst of Pasen is. Het gaat echt iedere dag beter." De sporters die u sponsort – types als Verstappen en Kramer – zouden het verschrikkelijk vinden om tweede te zijn. U bent tweede. Dat moet steken."Helemaal niet, want wij zijn de beste. Niet de grootste, maar wel de beste. Kijk naar de klantbeoordelingen. Daar hebben we ongeveer alle bekers mee gewonnen die er bestaan. En dat al jaren op rij. En ja, je hebt gelijk: we hebben misschien een paar honderd winkels minder dan Albert Heijn. Maar dat komt wel. Denk jij bovendien dat het die klant in Groningen ook maar iets uitmaakt of Albert Heijn honderd zaken heeft, vijftig of duizend? Die wil gewoon goed geholpen worden op de plek waar hij winkelt. Je moet ‘groot’ en ‘best’ echt niet verwarren."Lees het hele artikel hier.