Nieuws Marketing
Paul Moers over commotie Oranje-reclame: 'Albert Heijn is beschadigd, Jumbo in de kaart gespeeld'
Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de reclamespot van Jumbo rondom het EK van de tv te krijgen of te laten aanpassen - en dat gaat de supermarktketen dus niet doen. Merkendeskundige Paul Moers schatte de KNVB-oproep al in als 'een kansloze missie' en ziet het meer als een 'groot cadeau voor Jumbo'.
Laatste update: 15 juni 2021 21:10

UPDATE
Lees hier over de reactie van Albert Heijn door een snel gerealiseerde nieuwe Oranje-commercial: bekijk 'm hier.
Snollebollekes-zanger Rob Kemps kan zich niet druk maken over de commotie rond de Oranje-reclame van Jumbo waarin hij te zien is. ,,Betere reclame kunnen we niet hebben", reageert hij op Instagram op alle berichtgeving rondom de commercial, waarin zijn hit Links Rechts in een speciaal EK-jasje is gestoken. Daarbij deelt hij een foto van de voorpagina van De Telegraaf. ,,Zullen we er anders met z’n allen een mooi feestje van maken!? Ik dacht dat we het afgelopen jaar wel wat anders aan ons hoofd hadden ... toch !?"
Lees ook: EK-campagnes: ‘Nog geen klapper zoals AH-wuppies of Bavaria-jurkjes’
Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal, maar alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. Om die reden stuurde de KNVB onlangs een brief naar Jumbo om zijn beklag te doen over de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen.
,,Wij komen op voor onze commerciële belangen", zei een woordvoerder van de KNVB, die supermarkt Albert Heijn als partner heeft. ,,Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." In een reactie liet Jumbo weten de campagne zo te laten en de KNVB laat het hier nu bij.
'Extra aandacht is gratis reclame voor Jumbo'
Volgens merkendeskundige Paul Moers is dit een verstandige keuze, omdat Oranje 'van ons allemaal is'. ,,Bij juridische stappen zou Nederland roepen: daar begrijpen wij niets van. Dan schieten de KNVB en Albert Heijn zichzelf in de voet." Ook hij ziet de extra aandacht als gratis reclame voor Jumbo. ,,Hier kun je niet tegenop met allerlei televisiegelden. Albert Heijn is beschadigd, Jumbo is in de kaart gespeeld."
Ook Lidl heeft brief van KNVB ontvangen
Lidl heeft net als concurrent Jumbo een brief van de KNVB gekregen vanwege de EK-reclamecampagne. De Fluoranje-campagne, inclusief de kleding, zou als 'een aanval' op de officiële KNVB-kleding worden gezien, meldt Lidl. De brief kwam via de Europese voetbalbond UEFA binnen bij de onderneming.
In de campagne van Lidl is een prominente rol weggelegd voor oud-international Rafael van der Vaart. Lidl heeft eind mei naast de Fluoranje-spaaractie ook de officiële UEFA-shirts verkocht. Volgens het concern heeft het zich bij alle uitingen aan de internationaal geldende regels van de UEFA gehouden. De supermarktketen ziet dan ook geen reden om aanpassingen te doen in het uitingen.