Nieuws Marketing

De Nederlandse dancesector als schoolvoorbeeld

Nederland is een van de creatiefste landen ter wereld, blijkt uit de Global Creativity Index. Het beste voorbeeld? De dance-industrie. Andere sectoren kunnen ervan leren, zeggen kenners. Dat zegt het AD.

Natasja de Groot 6 januari 2017

Armin 1065

In de nieuwe creativiteitsindex legde de Amerikaanse denktank Martin Prosperity Institute 139 landen langs de meetlat; Nederland eindigde in de top 10. En in onze dancescene komt het allemaal bij elkaar. ,,Dit is hét schoolvoorbeeld van de creatieve industrie. Hier komen technologie en talent samen'', zegt ING-econoom Marten van Garderen. Sinds de opkomst van housemuziek eind jaren 80 is er langzaam een hele industrie ontstaan rondom jonge, ambitieuze en creatieve muzikanten. Van de top 10 dj's komen er liefst zes uit Nederland. ,,De sector is misschien niet spectaculair groot, maar we zijn er wel spectaculair goed in'', vindt hoogleraar Frank den Butter van de Vrije Universiteit.

Hardwell

Grote namen als Martin Garrix, Tiësto, Hardwell en Armin van Buuren zijn heuse exportproducten. Het economisch bureau van ING schat hun exportwaarde op meer dan 200 miljoen euro. Als we hier de tickets van festivals, merchandising en sponsoring bij optellen, komen we uit op een paar miljard euro.

Een belangrijke succesfactor is volgens Van Garderen: goed voorbeeld doet goed volgen. ,,Topvoetballers als Messi en Neymar inspireren kinderen om te gaan voetballen. Zo werkt het ook in de wereld van de dance. Kinderen groeien op met Tiësto en willen worden zoals hij.'' Een andere succesfactor is: investeren in talent. Nederland telt tientallen opleidingen tot dj, meldt Van Garderen.

Vertrouwen

Hoogleraar Den Butter heeft nog een verklaring voor het succes: in de dancewereld is het onderling vertrouwen onder de organisatoren groot. Dat vertrouwen zorgt ervoor dat kleine bedrijfjes gemakkelijk samenwerken; ze hoeven niet eerst alles in contracten vast te leggen. Het Amsterdam Dance Event is daar volgens hem een voorbeeld van. ,,Amsterdam is elk jaar in oktober het epicentrum van de dancewereld, uit de hele wereld komen ze hier naartoe.''

Doordat evenementen worden georganiseerd door veel kleine spelers zijn ze bovendien sneller in staat om op verandering in smaak en beleving in te spelen, weet dancedeskundige Denis Doeland. Hij is mede-oprichter van dancefeestorganisator ID&T Publishing en nu zelfstandig adviseur digitale marketing. ,,Het is een klein wereldje waar veel organisatoren elkaar kennen en informatie delen. Zoals een datum van een festival, daarmee voorkom je dat je in elkaars vaarwater zit.''

Digitalisering

Volgens Doeland zouden andere sectoren de Nederlandse handelsgeest, de vaardigheid om met verschillende (bedrijfs)culturen om te gaan en de inzet van technologische vernuft kunnen kopiëren. ,,Het is een sector die digitalisering echt heeft omarmd. Dj's zijn online platformen geworden met miljoenen fans en daarmee vertegenwoordigen ze de waarde van multinationals.''

Den Butter ziet ook het gebruik van sociale media als waardevolle les. ,,Organisatoren en dj's weten de festivals via Facebook te verkopen als een beleving. Daar kunnen reisorganisaties of winkeliers wat van leren.''

Gerelateerde artikelen:

Hiermee verdient DJ en miljonair Armin van Buuren zijn geld

Zo blijft dj en jonge miljonair Martin Garrix rijk en succesvol

Primeur: DJ Hardwell stapt in Blockchain

DJ's een het geheim van het succes