Nieuws Marketing
Lidl adverteert groots en komt met 'slimme actie' tegen voedselverspilling
Nog maar eens een stevig statement vanuit Lidl vandaag, met een paginagrote advertentie achterop het AD. 'Samen Tegen Voedselverspilling' roept de pagina met tal van artikelen met prijskaartjes van 25 en 50 cent. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels en marcom-deskundige Thijs van Dijk reageren.

,,Ik ben benieuwd in hoeverre de doelgroep die bij Lidl winkelt al sterk gemotiveerd is tegen voedselverspilling, of vooral de aanbiedingen die daarbij horen interessant vinden", stelt Patrick Wessels, consumentenpsycholoog. ,,Al met al is het een sterke campagne, zowel dankzij 'samen' dat we nu vooral kennen van de corona-aanpak, slim gebruik van groen dat we associëren met goed, de stickers voor herkenbaarheid en bevestiging in een goede keuze en het concrete doel tot 50 procent minder verspilling in één jaar."
(tekst gaat onder afbeelding verder)
''Lidl wil met deze campagne goed laten zien dat ze weten wat er speelt in de maatschappij''
Bewustzijn creëren voor voedselverspilling
Wessels vindt de campagne een goed initiatief. ,,Allereerst om bewustzijn te creëren voor de mate waarin we voedsel verspillen. Bovendien zal de prijsprikkel helpen om juist deze producten aantrekkelijker te maken, waarmee voorkomen wordt dat ze worden weggegooid. Andersom heeft Lidl ook een verantwoordelijkheid, omdat we 'hoge kwaliteit' associëren met meer dan goede producten alleen. Dat gaat onbewust ook om lange(re) houdbaarheid, waardoor een duidelijke waarschuwing op z'n plaats is."
Lees ook: Waarom wijnpionier Derrick Neleman kiest voor online en meer adverteren
Slim inspelen op duurzaamheidstrend
,,Lidl sluit met deze actie slim aan op haar propositie 'de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs'. Er wordt ook nog eens heel slim ingespeeld op de duurzaamheidstrend. Lidl wil met deze campagne goed laten zien dat ze weten wat er speelt in de maatschappij," vindt marcom-deskundige Thijs van Dijk.
,,Steeds meer consumenten gaan bewuster en/of minder eten, of willen dat doen omdat ze het belang hiervan inzien voor het voortbestaan van onze planeet. Deze campagne sluit bovendien aan op trends als vleesvervangers en de vegan-lifestyle, wat de laatste jaren steeds meer is gegroeid."