Iki Beer is bijzonder bier, het enige ter wereld dat wordt gebrouwen met verse groenetheeblaadjes en andere Aziatische ingrediënten. "Het is lekker, heeft geen toevoegingen en is volstrekt biologisch geproduceerd. Internationaal spelen we een bescheiden rol, maar we maken wel iets speciaals,'' aldus Luit, die in het verleden onder meer voor Unilever actief was in diverse buitenlanden.
Oorsprong in kloosterHet idee voor Iki Beer ontstond in een klooster in het Verre Oosten. Het bier kent nu twee flavours: Yuzu en Ginger. Voor dit jaar staat de introductie van nog twee smaken op het programma. Hoewel het woord Iki - dat in het Aziatische taalgebied 21 betekenissen rondom het begrip 'positief leven' kent - sterk de indruk wekt uit het buitenland te komen, is het bier een rasecht Nederlands product en staat het hoofdkantoor in Den Bosch. Het bovengistend bier wordt - naar recept van brouwer Rik Brouns - in opdracht gebrouwen in de Proefbrouwerij in het Belgische Lochristi. Vervolgens wordt het bier vanuit het magazijn in Schijndel over vrijwel de hele wereld verkocht. Marketing, productontwikkeling en verkoop worden vanuit Den Bosch gedaan. Jaarlijks gaat het om zo'n miljoen flesjes. ,,Wij vinden de algehele uitstraling zeer belangrijk. En dus zijn onze flessen bedrukt en hebben we een strak design.''
OmmezwaaiIki Beer ging zo'n zes jaar geleden van start. Eerst vooral in Nederland, waar het werd afgezet in restaurants zoals de Sushi Lounge in Den Bosch en De Librije in Zwolle. "Eerst werd 90 procent van de omzet in Nederland gehaald. Maar al snel hebben we een complete ommezwaai kunnen maken. Nu gaat zo'n 85 procent van ons bier naar het buitenland.'' Iki is verkrijgbaar in twintig landen. Nog veelal in restaurants, maar ook steeds meer in supermarkten. Frankrijk en Taiwan zijn de grootste afzetmarkten, maar Iki bewerkt nu ook de biermarkt in Engeland en de VS. En bovendien lonken China en Zuid-Amerika. Luit: "We kiezen duidelijk voor het buitenland. Daar is het afzetpotentieel toch een stuk groter. En hoewel we jaarlijks dubbele omzetcijfers boeken, streven we een gestage groei na. Het moet ons passen, en zo gewonnen is heel snel zo geronnen.''
De Iki-smaken Yuzu en Ginger krijgen dit jaar gezelschap van twee nieuwe varianten.