Kennis Marketing

Loyale klanten verzamelen: 5 slimme strategieën

Je wilt loyale klanten met jouw bedrijf: hoe pak je dat aan? Om klanten te binden kun je spaarkaarten introduceren en gebruik maken van loyaliteitsprogramma’s die er beschikbaar zijn. Toch kun je ook loyale klanten maken door zelf een aantal slimme strategieën in te zetten.

Van onze redactie 10 februari 2022

Loyale klanten strategie marketing

Loyaliteit bij klanten verhogen: 5 tips

Wij delen 5 tips waarmee je als ondernemer de loyaliteit van klanten kunt verhogen:

  1. Maak jouw product geweldig

  2. Ga met klanten in gesprek

  3. Zorg voor unieke service

  4. Bied ze kleine extra’s

  5. Begrijp de behoeften van klanten

1

Maak jouw product geweldig

Zonder geweldig product of geweldige dienst zal je nooit voor loyale klanten zorgen. Richt je dus op jouw aanbod, om dat tot in de puntjes te perfectioneren. Klanten worden niet loyaal als je een middelmatige oplossing levert, die ze ook elders kunnen krijgen.

Maak het geweldig en zorg ervoor dat je bijzonder bent. Dat kan in een niche, met alle puntjes op de ‘i’ of met persoonlijke service die klanten waarderen.

2

Ga met klanten in gesprek

Ga vervolgens met jouw klanten in gesprek. Stel ze een vraag over hun ervaring. Of vraag ze naar nieuwe producten of diensten die je kunt introduceren, afhankelijk van de markt waarin je zit. Begin het gesprek en stel klanten regelmatig een nieuwe vraag. Ze voelen zich ambassadeur, als je daadwerkelijk iets doet met de antwoorden die ze geven.

3

Zorg voor unieke service

Richt de service goed in en zorg ervoor dat klanten niets te kort komen. Dus gaat het een keer niet helemaal goed of kan het beter? Geef de fout toe, vertel wat je eraan gaat doen en kom die afspraak na. Zo heb je ondanks een slechte of mindere ervaring toch de kans om de loyaliteit van jouw klanten juist te verhogen.

4

Bied ze kleine extra’s

Bied af en toe kleine extra’s aan je meest loyale klanten aan. Of aan de klanten die nog niet zo loyaal zijn, maar waarvan je wel de potentie ziet. Je kunt ze ermee verrassen, waarmee je de kans hebt om de loyaliteit te verhogen.

5

Begrijp de behoeften van klanten

Gebruik jouw gesprekken, de service én de extraatjes om de behoeften van jouw klanten beter te achterhalen. Waar worden ze blij van? En wat lijkt aan de andere kant minder belangrijk? Des te beter je ze begrijpt, des te beter het lukt om loyale klanten te verzamelen.

Loyale klanten verzamelen

Met de bovenstaande 5 tips kun je loyale klanten verzamelen. Het is de beste manier om stap voor stap de loyaliteit te verhogen. Zo weet je zeker dat je een sterke klantenkring opbouwt, die bij je blijft en op die manier een gezonde en eerlijke omzet oplevert.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws