Blog Marketing

Marketingtrends 2020: van LinkedIn tot De Vrouw

Brand- en marketingexpert Hanneke van Onna helpt ons in deze gastblog, op weg naar 2020, aan vijf interessante marketing- en businesstrends.

Hanneke van Onna 30 december 2019

Macbook trends

1. Linkedin het nieuwe Facebook

In 2005 stapte ik in. In 2020 al 15 jaar LinkedIn. Waar het begon als m’n nieuwe Rolodex met alleen zakelijke contacten is mijn LinkedIn uitgegroeid tot het Facebook voor ondernemers. Ik krijg dagelijks connectie-verzoeken van mensen die ik niet ken. Waar in 2010 ik zwoer bij het mantra ‘ik connect met niemand die ik niet echt heb ontmoet’, is bij mij een connectieverzoek op LinkedIn een Facebook-vriendschapsverzoek geworden.

Een nieuwe connectie op LinkedIn voelt als een nieuwe volger op Insta. En dat is prima, want mijn base en bereik groeit. En hoe, het gaat hard op LinkedIn. Er is wel een maar: mijn LinkedIn-feed is vervuild. Als ik op zoek ben naar de nieuwste trends, of need-to-knows in mijn branche, of experiences van mijn inner circle business buddies: I cannot find!

Ergens tussen de stroom aan nieuwetijdscoaches en VA’s moeten de posts zitten. Maar waar? Overigens kan ik mijn eigen posts ook nooit vinden op LinkedIn. Wat dat betreft kan ook ik wel een traininkje gebruiken en ga ik in 2020 toch echt mijn connecties opschonen. Maar: houd LinkedIn in de gaten komend jaar.

2. Collabs

Meer dan 15 jaar geleden in 2004 stond good old Karl Lagerfeld (we missen hem), zoals het een ontwerper van zijn status betaamt, aan de basis van de guest designer-collecties van H&M. In 2005 volgde een samenwerking tussen Stella McCartney en Neerlands trots Viktor & Rolf in 2006 (remember de bruidsjurk?) als heren.

Een eerste ‘collab’ (spreek uit: kollep) in de mode-industrie was feit. Lange wachtrijen voor alle H&M-filialen en binnen een uur uitverkocht. Tegenwoordig is het samenwerken met influencers key. Collaboration is de nieuwe tactiek voor merken om een hype te creëren en nieuwe klanten te bereiken. In de muziekindustrie - “Old Town Road,” Lil Nas X and Billy Ray Cyrus was de klapper van 2019 - op Youtube, TikTok en Insta doen influencers niet anders dan elkaar opzoeken.

In de fashionbusiness is het al common om personalities in te zette om je collectie of lijn te promoten. Maar ook merken als Holland Casino (zette afgelopen jaar Bizzey in voor lancering van NXT). Dus als je nog geen brand collabo hebt gehad voor je merk dan moet het in 2020 gebeuren!

Denk er maar eens over na hoe jij het je klant makkelijker kan maken, kan ontzorgen en kan vertroetelen. Want daar is behoefte aan.

3. Van welvaartseconomie naar angsteconomie

Het ging ons goed, jarenlang. Rond de millennium-wissel was the sky the limit. Ook in de beginjaren 2000 was er geen vuiltje aan de lucht. We konden ons alles veroorloven wat onze ouders zichzelf hadden moeten ontzeggen. De welvaart is in mega snel tempo toegenomen. Eigenlijk kunnen we alles krijgen wat we willen op ieder moment van de dag zonder ons huis uit te gaan. Met als resultaat 1- het ontstaan van de deliverance industrie (kan iemand iets verzinnen op nooit meer stoppende stroom pakketten inclusief verpakkingen?) en 2- het ontstaan van de angsteconomie.

Want tegelijkertijd, in een maatschappij waar we steeds keuzes moeten maken en waar ook wij moeten deliveren nemen angsten, stress en burn-outs explosief toe. Dit is een wereldwijde trend, en niet de leukste. Toch kun je er als ondernemer slim op inspelen. Denk er maar eens over na hoe jij het je klant makkelijker kan maken, kan ontzorgen en kan vertroetelen. Want daar is behoefte aan.

4. Decennium van de vrouw

Dit kan je niet ontgaan zijn. Vrouwen zijn hot. Hot! En vooral discussies over gelijkheid in loon, in behandeling en in kansen. En dat is goed. Want gelijkheid (ik heb het liever niet over diversiteit, want dat suggereert verschil) is belangrijk. En hoewel er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, die er vooral ook moeten blijven, want we willen geen mannen als wijven, moeten we streven naar gelijke behandeling thuis en op de werkvloer. Ik ben voor!

Toch zie ik in de nieuwe vrouwen-beweging dat mannen het moeilijk hebben. Een blanke, extreem slimme, getalenteerde man van 45 jaar solliciteerde bij de overheid. ,,Ik voel me gediscrimineerd”, zie hij. En dat begreep ik, want vrouwen hadden voorrang op de functie. En mensen met een andere etnische achtergrond ook. En mensen met een ziekte of aandoening ook. Ik begrijp zijn zorg of ie ooit nog aan de bak komt.

Wat ik wil zeggen, de komende jaren zijn het vrouwen on top, en dat is terecht. Maar ook mannen gaan als (doel)groep opstaan. Ik schreef het schreef het boek The Money Issue met als doel financiële onafhankelijkheid voor vrouwen. Nathan Vos schreef het boek Man-o-Man over depressie en zelfdoding onder mannen. Beiden boeken vinden groot gehoor. Beiden thema’s zijn urgent, belangrijk en spelen nu in onze maatschappij.

Denk er eens over na, als je je plannen maakt voor de 20’s. Hoe speel ik in op de vrouwenbeweging of juist op de tegenbeweging van mannen.

Naast digital detox-concepten, echte contacten met echte mensen (immense groei van eventbranche) is er behoefte aan op maat gemaakte, kwaliteitscontent. In 2020 des te meer.

5. FOMO wordt detox

Het is social wat de klok slaat. Social presence, social selling, social media, social platforms, social influencers, social alles. Online zichtbaarheid is geen need meer maar een must. Consisente, co-herente, structurele en consequente social communicatie over alle platformen. Met aansprekend, aantrekkelijk en aanlokkelijke content. In on fleek feeds, on time posts, on schedule campagnes en on point analyses.

Krijg je het al benauwd? Nou ik wel, ik krijg er stress van. Het de hele tijd maar aanwezig zijn, op een manier die echt is (want dat is dé manier), niet sloppy of slacky (want imago) en die ook nog hout snijdt (want ik ben een pro). En ik ben niet de enige.

Steeds meer mensen om me heen nemen bewust een time-out van social. Wat eerst ‘fear of missing out’ was (waar Facebook op in speelt – scroll till you know alles) is nu ‘how to avoid the social clutter’. Naast digital detox-concepten, echte contacten met echte mensen (immense groei van eventbranche) is er behoefte aan op maat gemaakte, kwaliteitscontent. In 2020 des te meer.

Enne... social media

En nog even over social media. Ik heb er een rare relatie mee. Soms word het me te veel, krijg ik er stress van of maakt het me misselijk. Maar meestal maakt het me blij. Dat je anno nu je eigen uitgever kan zijn, jouw merk kan uitdragen naar zoveel mensen je maar wil. Dit zijn kansen die je gratis krijgt, en die onze ouders niet hadden.

Het zou de wereld wel een stuk makkelijker maken als iemand social media management voor me kan doen. Die vraag ligt bij iedere ondernemer: wie houdt mijn social media bij? Social media-startups halen er hun neus voor op. Te arbeidsintensief. Het levert geen knoop op.

Dus hierbij mij oproep – ik kraak er m’n hersenen over rond oud&nieuw: wie weet een manier/systeem om social media bij de houden voor heel veel klanten en bedrijven tegelijk. Tegen marktconforme tarieven, data en result-driven, ergens in het midden van tailormade en geautomatiseerd? Mail me om te sparren: info@hannekevanonna.nl.

Instagram salesteam hanneke van onna

Hanneke van Onna

Brand- en marketingexpert / Money & Business Coach

Als business coach en mentor helpt Hanneke van Onna bedrijven, ondernemers en zzp'ers met het upscalen van hun business. Verdienmodellen en concreet resultaat met focus en fun zijn haar handelsmerk. Hanneke werkte eerder als brandbuilder en media-marketeer voor onder meer DWDD, Donald Duck, Tina en AVROTROS.

In januari '20 verschijnt haar eerste boek, waar ze ook workshops over geeft: The Money Issue. Missie: financiële onafhankelijkheid voor vrouwen.