Nieuws Marketing

Meet the Players bewaakt imago voetbalprofs op social media

Meet the Players helpt topvoetballers als Jeffrey Bruma, Kenneth Vermeer en Eljero Elia met personal branding op social media. Mede-oprichter Sietse de Jong (rechts op de foto) uit Hilversum: "Als je continu foto's post van je auto's, geld en horloges, is dat niet goed voor je imago."

Bram de Vrind | Foto's ANP/Chapter II 4 oktober 2016

Meet the players bruma sietse de jong social media voetballers elia personal branding 1065
Meet the Players?

"Ik heb websites gemaakt voor verschillende dj's en popartiesten. Bij die artiesten zagen de social media accounts er doorgaans goed uit. Profvoetballers pakten het een stuk amateuristischer aan. Met onrechtmatige foto's, stomme spelfouten; zo ongeveer het Instagram-account van je vriend of vriendin. Dat is niet representatief voor een bekend persoon met meer dan honderdduizend volgers.

"Wij richten ons op het bewaken van het imago van voetballers. We bieden alle services om ze op een professionele manier hun social media kanalen te laten inrichten. Door middel van foto, video, teksten en op maat gemaakte designs."

Businessmodel?

"We werken met een standaardpakket van 250 euro per maand voor spelers in Nederland en 350 voor spelers in buitenlandse competities. Daarvoor beheren we alle social media-kanalen van een speler. We houden via WhatsApp contact; zit een speler in een flow of is hij geblesseerd? Aan de hand van de gesteldheid bespreken we wat op een account wordt geplaatst. We gaan ook werken met short movies; korte video's waarbij Eljero Elia bijvoorbeeld ontbijt met zijn kinderen en in de auto stapt naar de training van Feyenoord. We willen een inkijkje geven in het privéleven van een speler."

(Tekst gaat verder na de foto)Jeffrey Bruma omringd door de pers | Foto ANP

Personal branding?

"We willen fans extra kansen geven om spelers te 'ontmoeten'. Dat zit ook in onze naam: Meet the Players. Spelers krijgen zo een bredere fanbase. Dat is ook belangrijk vanuit marketing oogpunt. Zodat bedrijven denken: hé, die Eljero houdt zich zo en zo bezig. Misschien is het interessant om mijn product aan hem te koppelen."

Social media-missers?

"In Nederland geldt: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Als je continu foto's post van je auto's, geld en horloges, is dat niet goed voor je imago. Je kunt je fans beter laten zien dat je hard traint dan dat je doordeweeks in je grote auto rijdt."

"Eljero Elia bijvoorbeeld had een periode waarin hij weinig over voetbal postte en meer over zijn privé. Dan zat hij weer op Ibiza en dan weer in Monaco. Nu heeft hij een veel gezondere mix op zijn social media. We laten ook zien dat hij elke week gewoon keihard traint."

Personeel?

"Vorig jaar ben ik samen met compagnon Marciano Bruma begonnen. We hebben eerst een pilot van een half jaar gedraaid met zijn broer Jeffrey Bruma die bij VfL Wolfsburg speelt. Doordat we met Jeffrey goed bezig waren, kwamen er snel spelers bij, waaronder Eljero Elia. Omdat Eljero erg bekend is volgden er snel meer. Inmiddels zijn we gegroeid naar 21 spelers."

"We hebben een team van jonge freelancers aan ons verbonden die we de kans geven om met hun favoriete voetballers te werken. Ons team bestaat uit drie designers/tekstschrijvers, een driekoppig camerateam en een vaste marketeer."

Leermoment?

"We hebben geleerd dat je altijd alert moet blijven op de inhoud van je posts. Jeffrey Bruma vroeg ons bijvoorbeeld om op zijn Facebook-account een foto te plaatsen van een trip in Dubai. Maar omdat ik de foto vanuit Nederland postte, stond op Facebook, Hilversum als locatie. Binnen de kortste keren stond die fout op Dumpert! Spelers hebben een gigantisch bereik. Een foutje is op social media snel gemaakt."

(Tekst gaat verder na de foto)International Eljero Elia deelt handtekeningen uit | Foto ANP

Tip?

"Mijn tip voor ondernemers? Zorg ervoor dat je social media één op één aansluit op de uitstraling van je website. Vraag je designer om een sterke coverfoto te maken voor je Facebook- of Twitter-pagina. Kijk maar naar grote bedrijven als Red Bull of Heineken. Bij hen vormen website en social media-kanalen één geheel."

Over 2 jaar?

"We hebben inmiddels vier Nederlands elftal-spelers onder contract. Met foto en video willen we fans een nog dieper inkijkje bieden in het privéleven van de spelers. Binnen nu en twee jaar willen we minstens één wereldtopper aan ons binden. Dat zou fantastisch zijn voor onze pr. Als je Wayne Rooney of Zlatan Ibrahimovic onder contract hebt, word je wereldwijd serieus genomen."

"Hoe groot ik die kans acht? Een speler hoeft eigenlijk maar één keer een goed woordje voor ons te doen in de kleedkamer. Het zou me niets verbazen als wij dat voor elkaar krijgen."

Social media

Jeffrey BrumaEljero EliaKenneth Vermeer

Gerelateerde artikelen:

Voetballer Demy de Zeeuw vermarkt luxe lifestyleProfvoetballer Ruben Schaken doet goede zakenVoetbaltrio scoort met kledingbedrijf