Nieuws Marketing

Met eigenwijze mode in Vogue

Wat goed is, komt snel. De Goudse modeontwerpster Lotte Oudshoorn (29) beheert nu drie jaar met veel succes haar eigen webshop en is inmiddels met haar creaties doorgedrongen tot het toonaangevende blad Vogue. Dat schrijft het AD.

Pieter van der Laan | Foto: Pim Mul 16 december 2016

Vogue 1065

Eigenlijk wilde ze rechten studeren in Rotterdam, maar na drie doodsaaie maanden haakte Lotte Oudshoorn met een zucht van verlichting af. De modewereld trok haar toch meer aan. Dat was geen wonder, want haar moeder Trudy van Dam bestierde reeds jaren de winkel Kinderen aan het water in de Goudse Stoofsteeg.

,,Van huis uit kreeg ik de liefde voor dit vak mee. Het zit waarschijnlijk in de genen, want mijn moeder ontwierp destijds eveneens kleding. Als puber werkte ik vaak mee in de winkel en bezocht geregeld beurzen met mams. Achteraf is het merkwaardig dat ik niet meteen voor mode koos. Misschien moet je er eerst achter komen waar je echte interesse ligt.''

Eigenwijs

Haar hart ging open in Utrecht. Interieur, styling en vormgeving op de Nimeto pasten naadloos bij de dolende studente, die binnen de kortste keren een eigen stijl ontwikkelde. Ze hield zich vooral bezig met visuele aspecten.

,,Het presenteren en in de markt zetten van producten had prioriteit. Daarna kwamen de creatieve uitdagingen aan bod. Het mag er uiteraard best aantrekkelijk uitzien, maar kleding moet in mijn ogen vooral lekker zitten. Het vinden van de juiste combinatie in vorm en kleur is mijn doel. Ik doe daarbij zelden concessies. Ik ontwerp en maak wat ik zelf mooi vind. Daarin ben ik best eigenwijs. Ik roei vaak tegen de stroom in en ga volledig op mijn gevoel af. In de modewereld moet je je onderscheiden. Dat doe je niet door je louter op de vraag te richten.'' Oudshoorn ontwierp aanvankelijk voor een modezaak in Bergambacht, maar besloot in mei 2014 naar de Kamer van Koophandel te stappen voor de oprichting van Lotte Oudshoorn Design.

Stroomversnelling

,,Webwinkels werden belangrijker. Ik maakte voortdurend reclame via sociale media. Dat heeft het laatste jaar voor een stroomversnelling gezorgd. Bovendien kwam ik deze maand via foto's op Instagram met een artikel in de Britse Vogue terecht. Daar ben ik best trots op. Wellicht levert dat nog meer werk op.''

Eenvoud en oversized zijn de kenmerken van haar ontwerpen, waarvan er slechts enkele eigenhandig worden gemaakt om een uniek aanbod te creëren. ,,De Swan Market in Rotterdam is een prima graadmeter. Je wil toch ook af en toe direct contact met je klanten. Je krijgt op de 'Swan' reacties, je ziet collega's en je doet nieuwe ideeën op. Er gaat veel tijd in mode zitten. Sinds een halfjaar zijn mijn man en ik dolgelukkig met dochter Billie. Je begrijpt dus dat de dagen te kort zijn. Ik vraag daarom wel eens om geduld bij mijn klanten. Ik kan niet toveren.''

Daarom betrekt ze binnenkort met moeder Trudy en zus Jip een ander pand. 'Onze nieuwe winkel' in de Zeugstraat, op luttele meters van de huidige winkel, met creatieve mode voor alle leeftijden. ,,Een nieuw avontuur. Ik krijg meer tijd voor ontwerpen en bemoei me minder met de verkoop. Dat lijkt me heerlijk.''