Dit blijkt uit een onderzoek naar modewoorden in de managementstrategie van bedrijven in de afgelopen 25 jaar. Een team van de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit heeft het gebruik van hippe termen vergeleken met het oordeel dat beleggingsanalisten hebben over een fonds. 'Hoe meer hippe woorden werden gebruikt en hoe hipper die woorden waren, hoe vaker sprake was van overschatting door analisten', zegt onderzoeker Patrick Reinmoeller.
OnderzoekVoor het onderzoek werd een lijst van honderd veelgebruikte modewoorden opgesteld vanaf 1992. Daarvan werden er 27 geselecteerd, die het meest in publicaties voorkomen. Daarna werd onderzocht hoeveel keer een associatie kon worden gelegd tussen een van deze woorden en een van de 500 belangrijkste beursfondsen in de VS: de Standard & Poor's 500. De onderzoekers vergeleken vervolgens de voorspelde winst per aandeel op de lange termijn met de daadwerkelijke winst per aandeel in die periode.
Uit de vergelijkingen bleek dat bedrijven die zichzelf in verband brengen met trendy managementpraktijken vaak door de aandelenanalisten in waarde stegen. 'Als bedrijven progressief overkomen, schept blijkbaar overdreven positieve verwachtingen voor de toekomstige winst per aandeel. De verschillen met andere bedrijven zijn significant te noemen', aldus Reinmoeller. Het onderzoek strekte zich uit over de periode van 1992 tot 2008.
Top 5 best werkende hippe woorden over 1992-2008:
1. E-commerce2. Outsourcing3. Just-in-time4. Lean management5. Customer relationsship Management
Woorden als crowd sourcing en big data, die pas na 2008 in zwang raakten, zijn niet onderzocht, maar scoren nu wel het best.
Lees verder op Volkskrant.nl