Nieuws Marketing

Zo krijgt je onderneming mond-tot-mondreclame via de sociale media

Geen betere reclame dan een aanbeveling, alleen laat mond-tot-mondreclame zich lastig sturen. Met uitzondering van de digitale versie: positieve reviews. The Insiders zorgt ervoor dat je merknaam rondzingt op internet.

Hugo Schrameyer | Foto: Pexels 11 november 2018

Mond tot mondreclame

Ruim een kwart van de consumenten is bereid meer te betalen als een product of dienst goede beoordelingen krijgt. In het rapport Global Trust in Advertising staat dat bijna acht op de tien Europese respondenten, 78 procent om precies te zijn, vertrouwen heeft in aanbevelingen van familie en vrienden. Bij tv-reclame is het vertrouwen aanzienlijk minder: 45 procent.

Reviews en klantervaringen waardevol

Ook aan reviews wordt veel waarde gehecht. 81 procent van de consumenten informeert zich online voor een aankoop en 38 procent van de aankopen gebeurt op basis van reviews en klantervaringen. Als we de auteurs Henk en Klaas Kroezen van het boek Review! Het succes van online mond-tot-mondreclame mogen geloven, vindt 40 procent van de consumenten het zelfs vervelend als de beoogde aankoop geen reviews heeft.

Mond-tot-mondreclame als bedrijfsmodel

Hoe krijg je consumenten zover dat ze hun goede ervaringen delen? Bjorn Cassier heeft van het antwoord op die vraag zijn werk gemaakt. Zijn bedrijf The Insiders inventariseert mond-tot-mondreclame, en nog belangrijker: activeert het voor ondernemingen. The Insiders is in 41 landen actief en heeft een netwerk van 3,5 miljoen consumenten.

Campagne met influencers

In Nederland staat de teller op 110.000 deelnemers, in het jargon van The Insiders: shopper-influencers. Adrie Risseeuw is manager van de Nederlandse tak en vertelt dat The Insiders bij elke opdrachtgever eerst beoordeelt wie er het beste bij past. Zijn de juiste mensen geselecteerd, dan krijgen ze gratis het onderzochte product plus monsters om uit te delen aan vrienden, familie en kennissen. Aan een campagne nemen 1500 tot 2000 shopper-influencers deel.

Consumenten met honderd relaties

Het woord influencers doet anders vermoeden, maar bij The Insiders gaat het om alledaagse consumenten, geen vlotte babbelaars met een eigen promotiekanaal en duizenden volgers. Kwestie van echte mond-tot-mondreclame versus een verkapte commercial. ,,Er moet vertrouwen zijn'', legt Risseeuw uit. ,,Als ik een kooptip van een vriend krijg, dan weet ik dat hij oprecht is. Onze influencers hebben een online netwerk van misschien honderd, hooguit tweehonderd relaties. Dat zijn er niet heel veel, maar het geeft wel vertrouwen.''

Geloofwaardigheid behouden

Om de geloofwaardigheid te behouden, moeten de shopper-influencers hun waar ook met mate uitdragen. ,,We betrekken ze maar drie of vier keer per jaar bij een campagne. Doe je dat vaker, dan ontstaat er verzadiging in hun netwerk. Zo van: daar heb je haar weer.''

Beïnvloeding van potentiële kopers

Nog een hulpmiddel bij de beïnvloeding van potentiële kopers is een minisite met blog, die dienstdoet als community om ervaringen met het product te delen. Al met al bereikt een influencer gemiddeld 25 tot 30 anderen. Vermenigvuldig dat met 2000 influencers en het bereik is maximaal 60.000 consumenten, die op hun beurt ook weer anderen enthousiast maken. Een sneeuwbaleffect dus, waarbij de teller kan uitkomen op 180.000 consumenten.

Omzetstijging gegarandeerd?

De hamvraag voor de geïnteresseerde ondernemer: kan The Insiders met deze aanpak een omzetstijging garanderen? Risseeuw moet het antwoord schuldig blijven, zich beroepend op vertrouwelijke informatie. Maar hij wil wel één hard cijfer kwijt: volgens hem levert elke euro investering gemiddeld 2,30 euro op.