Podcast Aandachtstrekkers

Je nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 20 januari 2022

Eerst gaan presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels een boom opzetten over het succes van de ellenlange Netflix-series. Consumentenpsycholoog Wessels ergert zich dood aan de kijkmarathons op de streamingdiensten en mijdt het platform als de pest. Online marketingexpert Ariëns is juist een gigantisch groot liefhebber van het enorme aanbod. Voor hem is Netflix een prima tool om te unwinden na een lange werkdag.

Helder. Maar wat heb jij als ondernemer aan het kijkgedrag van de Aandachtstrekkers-hosts? De gastheren leggen in de podcast een verband met overkill van content. Draait het niet om een nieuw seizoen van Pose, Peaky Blinders of Squid Game op Netflix, dan draait het om de berg aan nieuwsbrieven die we allemaal dagelijks in onze mail ontvangen. ,,Ontvang ik weer zo'n nieuwsbrief. Dan haak ik direct af. Niet weer zo'n brief. Ik meld me steeds vaker af, daardoor mis ik ook de leuke nieuwsbrieven'', vertelt Ariëns.

''Veel nieuwsbriefverstuurders denken: zo'n nieuwsbrief kost toch niets, dus ik stuur maar wat!. Inderdaad, het kost je niets. Maar de ontvanger kan denken: dit is crap"

Michel Ariëns, online marketingexpert

Dit is crap! Een slechte nieuwsbrief kan je klanten kosten

Dat moet je als nieuwsbriefversturende ondernemer natuurlijk niet hebben. Dat de ontvanger jouw digitale mail niet leest of zichzelf zelfs uitschrijft. Jammer en zonder, natuurlijk. Hoe voorkom je dat. Hoe val je op met jouw brief tussen die enorme massa aan concurrende brieven? Ariëns: ,,Vergeet niet, de nieuwsbrief is de meest waardevolle vorm van aandacht trekken. Veel verstuurders denken: zo'n nieuwsbrief kost toch niets, dus ik stuur maar wat!. Inderdaad, het kost je niets. Maar de ontvanger kan denken: dit is crap. Ik haak af.

Kortom, een slechte brief kan je een (potentiële) klant kosten. Maar wat is dan een goede brief en hoe maak je die? De Aandachtstrekkers zouden geen Aandachtstrekkers meer zijn wanneer ze geen handige adviezen en tips hebben. Komen we toch weer terug bij Netflix. De trailers waarin nieuwe series en films worden aangekondigd. Inclusief mooie, spannende en interesse-opwekkende beelden. En natuurlijk de cliffhanger, zodat je zeker naar een volgende aflevering gaat kijken. ,,Tegenwoordig wordt in een trailer al negentig procent van de film of serie verklapt'', zegt de marketingexpert. ,,Behandel je nieuwsbrief als Netflix-trailer.'' In deze podcast hoor je precies wat Ariëns bedoelt. Tipje van de sluiter: probeer de ontvanger te verrassen.

Lees ook: Een snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ga je voor kwantiteit of kwaliteit en hoe genereer je leads met jouw nieuwsbrief?

Meer ultieme nieuwsbrieftips? Hoe zit het bijvoorbeeld met het verschil tussen kwantiteit en kwaliteit? Wat heeft prioriteit: wil je dat ontvangers jouw brief openen en lezen? Of: opvallen, hoe doe je dat. Twintig nieuwsbrieven met daarin dat je dertig procent Black Friday-korting ontvangt bij een aankoop, dat zet geen zoden aan de dijk in een volgestroomde mailbox. En hoe zit het met de leads naar een klant, hoe houd je de aandacht vast bij de klant? Gaat het duizelen? Hoeft niet. Gewoon naar Aandachtstrekkers luisteren.

Lees ook: Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details