Kennis Marketing
Nieuwe klanten werven: waar vind je ze?
Je wilt nieuwe klanten: waar vind je die? Nieuwe klanten werven kan best lastig zijn. Dat wil zeggen, als je niet weet waar je ze moet zoeken. Dus ben je benieuwd hoe je nieuwe klanten vindt of hoe anderen daaraan komen? Bij sommigen lijkt het een vanzelfsprekendheid. Zij vissen in de juiste vijver, of denken kritisch na over waar ze moeten zoeken. Met een aantal handige tips leggen wij je uit waar je nieuwe klanten vindt. En hoe je die kunt benaderen, als het werven bij jou niet vanzelf gaat. Zo kun je nieuwe klanten binnenhalen of aantrekken. En geen zorgen, daarvoor hoef je niet altijd actief aan de slag met persoonlijke acquisitie. In plaats daarvan wijzen we je op 7 plekken waar jouw nieuwe klanten wellicht zitten.
7 plekken om nieuwe klanten te werven
Op deze 7 plekken kun je nieuwe klanten werven of vinden:
Creëer een sales-funnel
Profileer je als expert (in de media)
Organiseer een evenement
Verzamel ambassadeurs
Spreek op een conferentie
Vraag om feedback op sociale media
Benader bestaande klanten
1
Creëer een sales-funnel
Ben je goed in marketing en heb je bijvoorbeeld een webshop? Creëer een funnel, die je gebruikt als een soort trechter. Zo zorg je ervoor dat je veel nieuwe prospects kunt verzamelen, die je uiteindelijk probeert te converteren tot klanten.
Dat werkt zo, je zoekt een manier om zoveel mogelijk nieuwe mensen aan te spreken. Maak bijvoorbeeld een download beschikbaar. Heb je een e-book of iets anders om weg te geven? Daarmee verzamel je e-mailadressen. Die adressen gebruik je om ze een e-mail te sturen, bijvoorbeeld met meer informatie of jouw aanbod.
Van de ontvangers klikt een deel jouw aanbod aan. Weer een deel daarvan wordt daadwerkelijk klant. Uiteraard kun je de funnel zo lang of zo kort maken als je wilt. Sommige producten en diensten hebben wat meer uitleg nodig dan andere.
2
Profileer je als expert (in de media)
Klanten kopen graag bij experts, omdat ze dan weten dat het goed zit. Dat geldt voor producten én voor diensten. Daarom is het een goed idee om je als expert of als autoriteit te presenteren. Zo heb je de mogelijkheid om jouw boodschap te vertellen, straal je professionaliteit uit én vind je nieuwe klanten.
Schrijf bijvoorbeeld blogartikelen, neem deel aan discussies of doe onderzoek waar je vervolgens over kunt vertellen. Als media of andere organisaties je als expert om je mening vragen trek je daarmee automatisch meer nieuwe klanten aan.
3
Organiseer een evenement
Je kunt nieuwe klanten werven of binnenhalen door zelf een evenement te organiseren. Dus lanceer je een nieuw product, gaat het om een dienst die je hebt aangepast of heb je iets anders te vieren? Steek het positief in, en verleid anderen om aan te haken.
Tip: voorkom dat je alleen maar over jezelf of jouw bedrijf praat. Organiseer een evenement om ook anderen aan het woord te laten. De aandacht voor jouw product of dienst komt er, juist als je het naar buiten toe breder presenteert.
4
Verzamel ambassadeurs
Voorkom dat je de enige bent die probeert nieuwe klanten te genereren of te werven. Stuur in plaats daarvan aan op ambassadeurs. Zij kunnen het werk voor je uit handen nemen. Het zijn (zeer) tevreden klanten of anderen die blij worden van jouw aanbod.
Ga bijvoorbeeld de samenwerking aan met anderen. En zorg ervoor dat anderen als ambassadeurs spreken over jouw producten, diensten en bredere aanbod. Zo zorgen zij ervoor dat je daarmee meer nieuwe klanten kunt vinden.
5
Spreek op een conferentie
Zodra anderen een conferentie of symposium organiseren is het een goed idee om daaraan mee te doen. Dus word je benaderd of gevraagd om deel te nemen? Het is een belangrijke plaats om nieuwe klanten te vinden.
Misschien worden de deelnemers niet meteen klant bij je. Het draagt ondertussen wel bij aan de autoriteit, de uitstraling en de mogelijkheid om hen te vertellen wat je doet en hoe je dat aanpakt. Zowel voor de verkoop van diensten als voor producten vind je tijdens een conferentie een nieuw publiek om aan te spreken.
6
Vraag om feedback op sociale media
De verschillende sociale media bieden de mogelijkheid om met mensen in gesprek te gaan. Dat geldt voor jouw eigen klanten, net als voor anderen die (bewust) geen klant worden.
Dus merk je dat concurrenten het goed doen? Stel klanten van die partijen vragen, zonder ze meteen te willen overtuigen bij jou te kopen. Je vindt hier vooral antwoorden, die je helpen om daarna nieuwe klanten te werven en te vinden. Wat spreekt hen aan in de concurrent? Of misschien tegen bij jou? Doe daar informatie op die je goed kunt gebruiken.
7
Benader bestaande klanten
Ten slotte kun je jouw bestaande klanten benaderen. Het kost 7x minder inzet om die tot (herhalende) klant te maken dan dat je een nieuwe klant zou werven. Gebruik de e-mailadressen of andere gegevens die je nog van ze hebt.
Nieuwe klanten werven
Dus wil je nieuwe klanten werven? Met de bovenstaande 7 tips ga je naar plekken waar je die klanten kunt binnenhalen of genereren. Je zal merken dat het aantal klanten oploopt, naarmate je meer bekendheid krijgt en de verschillende plekken benadert. Dat motiveert om ermee door te gaan, zodat jouw succes daarmee steeds groter wordt.