Nieuws Marketing
Ondernemer verruilt pr-bureau voor yogastudio
Karianne Kraaijestein (44) stopte met haar pr-bureau en zette een yogafestival op. Nu volgt een eigen studio. "Ik ben niet bang het roer om te gooien", zegt ze in Het Parool.

Karianne Kraaijestein staat trots voor haar nieuwe yogavilla, meteen rechts na het ophaalbruggetje op het Westergasterrein. "Ik zei onlangs nog gekscherend tegen een vriend: 'Daar zie ik mijn studio wel in.' Yogalessen geven in een achterafzaaltje past niet bij mij." Toeval of niet, kort daarna kwam het monumentale gebouw vrij. Een buitenkansje. In september opent Kraaijestein hier haar Yogastudio, waar wordt lesgegeven in diverse soorten yoga en een meditatie-, massage en leesruimte, restaurant en winkel komen. Maar eerst is volgend weekeinde de tweede editie van haar festival Yogafest. CarrièreswitchKraaijestein kreeg het idee voor haar festival door vergelijkbare initiatieven in het buitenland. "De Yoga Games in Zweden, Wanderlust in Amerika en de YogaConference in Barcelona hebben één ding gemeen: er doen beroemde yogadocenten aan mee. Ik dacht: wat gek dat een wereldstad als Amsterdam dat niet heeft, terwijl het aantal yogascholen in de stad de laatste jaren explosief is gegroeid. Tot vijf jaar geleden was yoga nog geitenwollensokkengedoe. Nu is het gek als je nog nooit yoga hebt beoefend." In een halfjaar stampte ze de eerste editie van het festival voor beginnende en professionele yogi’s uit de grond. Toen nog in de Houthavens, nu op het Westergasterrein. "Hoewel het terrein al vele festivals huisvest, de gemeente liever alle evenementen over de stad verspreidt en omwonenden bang zijn voor – nog meer – luide muziek, is het gelukt deze locatie te krijgen. Hoe? Door snel te schakelen en ieders belang in te zien. Dat betekent dat ik vertel wat yoga inhoudt, hoe het mensen verbindt en dat het festival bijdraagt aan het culturele beleid van de stad."Brand director Kraaijestein verdiept zich in de traditionele yogaleer, volgt docenttrainingen in Ashtangayoga en mediteert elke ochtend wanneer de zon opkomt. Ze is er niet altijd zo intensief mee bezig geweest. Dertien jaar geleden zegde ze haar baan als brand director bij het reclameconcern McCann op om als zelfstandige verder te gaan: ze begon pr- en reclamebureau Fresh Communications, voor klanten in de sportwereld. Daarmee vertegenwoordigde ze grote merken als Quiksilver, Speedo en G-shock. "Maar de reclamewereld veranderde: het ging steeds meer over geld, en dat is niet mijn drijfveer. Als ondernemer heb ik de ambitie om mooie dingen te maken." Ze stopte in maart met haar bedrijf, om zich volledig te richten op yoga. "Dat idee sluimerde al een tijdje. Ineens dacht ik: het is goed zo. Ik wilde eerst Yogafest en Fresh naast elkaar laten bestaan, maar dat werkte niet. Een topsporter richt zich ook op één ding om zijn focus te bewaken. Vanuit de yogaleer geloof ik dat alles tijdelijk is in het leven; daarom ben ik niet bang het roer om te gooien." Grote risico’sHet gaat Kraaijestein niet in alles voor de wind. "Ondernemen is ook eenzaam: verjaardagen missen en bij tegenslagen de kracht in jezelf vinden om door te gaan." Dat gebeurde bij de eerste editie van Yogafest, toen een cateraar zich vlak voor aanvang terugtrok. Het gevolg: een rampzalige horeca en veel hogere kosten. Aangezien ze een flink deel van haar eigen geld investeert (hoeveel wil ze niet zeggen) was dat even slikken. "Ik wil yoga leveren op kwaliteit. Dat betekent dat mijn festival al gauw een kleine ton kost. Inclusief de kaartverkoop en sponsors duurt het drie jaar voordat je winst maakt, dus het is echt een investering. Tot de opening van mijn Yogastudio leef ik van mijn spaargeld." Daar komt bij dat de studio een ander bedrijfsmodel heeft dan het festival, waardoor Kraaijestein voor het eerst in haar leven heeft moeten tekenen voor een persoonlijk faillissement, mocht het project niet slagen. "Natuurlijk neem ik grote risico’s, maar altijd gecalculeerd en nooit ondoordacht. Bovendien: als je van tevoren bedenkt wat allemaal mis kan gaan, doe je het niet."Gerelateerde artikelen:Zonnegroet uit Zeeland