Nieuws Marketing
Plannen ondernemersvereniging Hart van Tiel werpen hun vruchten af
Een sierlijk Flipje-uithangbord voor winkels in de binnenstad, een nieuwe city-app, het spaarsysteem met de FlipPas, een stadsboomgaard, Fruitcorsobeelden: plannen om Tiel aantrekkelijker te maken beginnen vruchten af te werpen. SubTiel is de verzamelnaam van plannen die ondernemersvereniging Hart van Tiel heeft gemaakt om de binnenstad met beperkte middelen aantrekkelijker te maken, schrijft De Gelderlander.

Een jaar na de aanstelling van binnenstadsmanager Gert-Jan van Ingen zijn er elf werkgroepen actief, elk met meerdere projecten om Tiel te verbeteren. De gemeenteraad trok er 50.000 euro voor uit. Van Ingen tekent voor een jaar bij als aanjager van de projecten. Hij is positief over de voortgang. "Maar we moeten wel meer budget zien te vinden. Voor zaken die in de openbare ruimte plaatsvinden, komen we nog bij de gemeente Tiel." Van Ingen ijvert ook voor een provinciale bijdrage uit het vastgoedprogramma SteenGoed Benutten en recent kon hij een bijdrage van 45.000 euro van de Rabobank noteren. Wat is er het afgelopen jaar op touw gezet? Een greep uit de resultaten tot dusver. FlippasMeest in het oog springende resultaat tot nu toe is de invoering van de FlipPas. Een spaarsysteem waarbij klanten per uitgeven euro een cent sparen die bij de aangesloten winkeliers besteed kan worden. Inmiddels doen 75 winkeliers mee. Ook andere bedrijven sloten zich aan, zoals de eigenaar van de tankstations Van Dijkhuizen. De organisatie zoekt nog een supermarkt die mee wil doen en hoopt winkels in winkelcentrum Kwadrant warm te krijgen. Op circa 4.500 passen van klanten zijn inmiddels drie miljoen punten gespaard, een waarde van 30.000 euro. Binnenkortzijn ook de parkeerautomaten op de grote terreinen geschikt om met de FlipPas te betalen. ‘Als mensen voldoende boodschappen in Tiel doen, kunnen zij gratis parkeren’, is de gedachte. UithangbordHet Tielse fruitbaasje geeft ook vorm aan een authentiek ogend uithangbord voor de reclame van Tielse winkeliers. Met het ontwerp van de tekenaar Flipje Arie van Vliet wil de winkeliersvereniging meer eenheid aanbrengen in reclame-uitingen. Ze worden kleiner en smaakvoller, zodat de architectuur van de gebouwen ook beter tot zijn recht komt. "Maar niet te klein, want dan lopen we te veel reclamebelasting mis", aldus Van Ingen.SelfiespotLeerlingen van het RSG Lingecollege maakten het winnende ontwerp voor een nieuwe ‘selfiespot’ in Tiel: een bankje met een relaxte Flipje waarnaast mensen plaats kunnen nemen. Hart van Tiel is nog opzoek naar mensen of bedrijven die dit ontwerp kunnen uitvoeren.AppsLeerlingen van het ROC tekenden voor een nieuwe City Tiel App. Deze applicatie die sinds kort beschikbaar is, bevat veel informatie over onder meer de winkels en horecazaken in Tiel, evenementen en toeristische routes. Er wordt door leerlingen nog gewerkt aan de ‘Oren van Tiel’. Een app waarmee je met de mobiele telefoon met beeld en geluid informatie en verhalen voorgeschoteld krijgt op routes door Tiel. Deze wordt binnenkort gelanceerd.CorsobeeldenHet geraamte van de kop van de corsoclub van Tiel is aangepast. Momenteel wordt de vergunningaanvraag gedaan om deze bij het gebouw van ABN AMRO te plaatsen. In het geraamte moet klimop gaan groeien. De gespleten kop vormt dan een poort richting de binnenstad. Hart van Tiel wil ieder jaar corsobeelden kopen om ze in de openbare ruimte te plaatsen. Hierin wil Van Ingen ook de omliggende dorpen betrekken. Zo kan een beeldenroute van corsogeraamtes ontstaan. In het kader van het corso is nog een kunstwerk bedacht, naar het voorbeeld van de tegeltjes Elfstedenbrug over het riviertje de Murk bij Gytsjerk. Op deze brug zijn in een afbeelding van kromgebogen schaatsers duizenden portretten van Elfstedenrijders verwerkt. De bedoeling is een dergelijk kunstwerk van alle winnaars van het Fruitcorso te maken. Een locatie hiervoor is nog niet bekend. StadsboomgaardTiel moet ook letterlijk weer meer een fruitstad worden. Er zijn vijf locaties voor de aanplant van hoogstamfruitbomen. Meest prominent is het boomgaardje dat op het pleintje achter het voormalige postkantoor wordt aangeplant. Het terrein wordt daarmee ook opengesteld voor het publiek. Andere locaties zijn aan de Kromme Elleboog, bij de appartementengebouwen aan de Echteldsedijk, bij Ziekenhuis Rivierenland en het Van der Valkhotel. In samenwerking met het Steunpunt Hoogstamfruit van Landschapsbeheer Gelderland worden hoogstambrigades opgericht voor het onderhoud van de bomen. Daarbij worden ook omwonenden betrokken. Een en ander neemt wel wat langer in beslag dan aanvankelijk gedacht. De bedoeling is dat de eerste bomen dit najaar geplant worden. VerlichtingOp diverse manieren moeten verlichting en projectie meer sfeer in de binnenstad brengen. Zo wordt er gewerkt aan Betuws Bondt: een grafisch patroon van Tielse iconen. Dit kan als een soort loper in de winkelstraat geprojecteerd worden. Ook zijn er ideeën om de Waal met projectie een plek in de stad te geven. Sowieso zouden de stad, bruggen en gracht mooier verlicht moeten worden. Het lichtplan hiervoor wordt snel gepresenteerd. Met name om de hoge kosten van dit plan te kunnen dekken, hoopt Hart van Tiel van subsidie gebruik te kunnen maken.