Nieuws Marketing
Op zoek naar de perfecte match tijdens de Bedrijvendagen Twente
Shell, Bosch, KPN, Heineken, RTL, Fokker. Maar ook het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en het ministerie van Defensie. Ruim 140 bedrijven gaan tijdens de Bedrijvendagen Twente op zoek naar de perfecte werknemer van de toekomst, nu nog student aan de Universiteit Twente. En vice versa. Studenten kunnen zich tijdens het evenement oriënteren op de arbeidsmarkt en zich voorbereiden op een succesvolle sollicitatie.

De bedrijvendagen op de UT worden - alweer voor de 32e keer - georganiseerd door studenten zelf. Kirsten Endeman (21) en Michelle Geerlings (20) zijn er met hun bestuur al enkele maanden mee bezig. Een fulltimebaan, waarvoor ze hun studie een jaar in de wachtstand hebben gezet. Het is het waard, knikken ze in hun bestuursruimte op de UT-campus. "In een paar maanden tijd leer je misschien wel meer dan in een heel studiejaar."
Dolblij Ze zijn dolblij dat ze in dit bestuur terecht zijn gekomen. "Het oude bestuur selecteert zijn opvolgers. Het organiseren van de bedrijvendagen is steeds meer in trek. De bedrijven die er staan zijn steeds groter en het evenement groeit elk jaar."Concentreerde de editie van 2015 zich nog op twee dagen met rond de 130 bedrijven, dit jaar is het evenement uitgebreid naar vier perioden waarin de band tussen student en bedrijf wordt aangehaald. De kick-off op 16 februari is vooral ludiek, om studenten warm te maken voor de bedrijvendagen. Die dag is er op het UT-terrein een schaatsbaan en staat alles in het teken van Winterwonderland met gratis chocolademelk, oliebollen en koffie van Starbucks.
Innovatie en kunst Er zijn spectaculaire onderdelen om zoveel mogelijk studenten te lokken. "Vorig jaar bijvoorbeeld stond Shell er met een grote Formule 1-wagen. Echt vet, die hadden ze uit Italië laten komen." Voor de komende editie gingen ze met Porsche in zee. "Die komen met een motor die veel meer kan dan alleen een auto laten rijden. Innovatie en kunst tegelijk." De openingsweek is vooral een opwarmertje. "Laagdrempelig en informeel, zodat studenten niet de kat uit de boom gaan kijken."Bescheiden Want dat krijgen Kirsten en Michelle wel te horen tijdens de vele gesprekken die zij de afgelopen tijd met bedrijven voerden: de Twentse student is redelijk bescheiden. In de Randstad, waar soortgelijke dagen plaatsvinden, is dat anders. "Kies mij, kies mij, dat stralen ze daar meer uit. Ze zijn heel carrière-gericht."Hier zijn de studenten minder gehaaid, horen Kirsten en Michelle. "Dat is ook een van de redenen waarom grote bedrijven zo graag naar de UT komen om te recruteren. In het westen overschatten studenten zichzelf wel eens, hier zijn ze over het algemeen nuchter en oprecht."
Maar ook te bescheiden, merken Kirsten en Michelle. Dat maakt dat hun bestuur onderdelen in het programma heeft opgenomen die studenten leren om ondernemender te worden. Studenten Prep bijvoorbeeld, met een workshop waarin studenten leren om zichzelf te pitchen en te profileren. "Het is heel belangrijk om je al vroeg te oriënteren op de arbeidsmarkt. Wij willen studenten een duwtje in de goede richting geven.
High-potentials Want hoe leuk ook, de boventoon van de Twentse Bedrijvendagen is serieus. Het kan zo maar zijn dat studenten hier hun toekomst vinden. Michelle: "Bedrijven zoeken de high-potentials, maar waar kun je die vinden? Ze misten iets extra's, een plek waar veel studenten zijn en waar ze kunnen rekruteren." De bedrijvendagen zijn het ultieme antwoord. In de jaren dat het evenement nu bestaat, hebben veel studenten op deze manier een baan gevonden die bij ze past. Op de website van de bedrijvendagen zijn talloze succesverhalen te vinden.
Foto: Emiel Muijderman