Nieuws Marketing

Oud-cameraman uit Holten legt passie voor beeld in z'n bedrijf portretnet

Met opdrachtgevers als Zeeman, Bavaria, Rabobank en Singapore Airlines zijn Rik Dalhuisen en zijn compagnon Mark van Geersaem van Portretnet BV geen kleine jongens in de wereld van mediaproducties. Maar ook voor het kleine bedrijf om de hoek maken ze een video op maat.

Van onze redactie 18 april 2016

Rik Dalhuisen portretnet Bert Kamp

"We kijken op een reële manier naar het bedrijf: wat heeft het nodig, welk concept past het beste en hoe brengen we de boodschap inhoudelijk over in de videopresentatie?", vertelt Dalhuisen. "De meerwaarde van Portretnet zit 'm niet alleen in een video maken, maar vooral in vooruit- en meedenken met de opdrachtgever, sparren, voelen wat er speelt en vooral beleven. Je wilt de mensen raken in de videoproductie. Niemand wil te lang naar een filmpje hoeven kijken. Men zoekt namelijk meteen onder in beeld het balkje op: hoeveel tijd gaat me dit kosten? De boodschap moet de kijker meteen prikkelen. En vasthouden."HilversumHet tweetal begon in 2011 het bedrijf Portretnet, midden in de crisistijd. Een bewuste keuze, laat Dalhuisen weten. Beiden komen uit de televisiehoek en werkten in Hilversum jarenlang als onder meer cameraman, regisseur en programmamaker. "We hadden het wel gezien", vertelt de Holtenaar. "In het werk dat we nu doen kunnen we onze passie voor video, beeld en een verhaal vertellen op een eigen manier kwijt."FreelancersHet begon bescheiden, maar in een paar jaar tijd groeide Portretnet uit tot een bedrijfje waar ook veel freelancers aan zijn verbonden. "We werken volgens nieuwe stijl. Per klus bekijken we wie en wat we nodig hebben. We zetten de juiste mensen in op locatie en voor opdrachten waar ze goed in zijn. Beeldmateriaal voor ziekenhuizen, waar we landelijk veel voor doen, is anders filmen dan opnames voor een biermerk. En omdat we een groot netwerk hebben is het mogelijk om de juiste professionals te benaderen. Zo ook voor editing, teksten en muziek. Dat doen we allemaal niet meer zelf."Perfectionistisch Sparren met klanten, het concept bedenken, vertalen naar script, film op papier maken, draaidagen plannen, juiste mensen en technieken bepalen, editing, voormontage, muziek en beeld en de finishing touch: de mannen kijken naar het grotere geheel en zijn perfectionistisch ingesteld. "Soms kijken we elkaar weleens aan als we ergens te veel tijd in hebben gestopt. Maar dan zijn we wel enorm tevreden over de productie. Het moet ook goed zijn."SkypeHet werkgebied ligt verspreid over heel Nederland en daarbuiten. Een eigen kantoor hebben ze niet. Draaidagen vinden plaats op locaties. Voor de editing richten ze zich tot een studio van een freelancer. Dat zijn compagnon in Brabant woont maakt dus niet uit. "Dat is juist gunstig, zodat we een groot deel van Nederland kunnen bedienen. We overleggen veel via Skype, gaan samen naar opdrachtgevers en staan ook nog weleens samen op draaidagen."ReisjeHet bedrijf groeit nog steeds. "Dat is bijzonder leuk om te zien, want het is in het begin maar afwachten hoe het gaat lopen. Er zitten mooie opdrachten tussen, waarvoor we soms ook een reisje mogen maken naar het buitenland. Dat is natuurlijk ook niet verkeerd."

www.portretnet.nl