Nieuws Marketing
Outletdorp Rosada breidt uit met 45 nieuwe winkels
In Roosendaal breidt Fashion Outlet Rosada in een klap met 45 nieuwe winkels uit, schrijft het AD. Wat doen de koopjescentra anders (en beter) dan de binnensteden?

Op het terras met uitzicht op de oprit naar de A17 klinkt geboor en gehamer. Stratenmakers leggen de laatste hand aan de sierbestrating, hoveniers planten nog snel honderden struikjes. Medewerksters zemen etalages van de winkels. Ze hebben nog één dag om alles groen en glimmend te krijgen. Terwijl binnensteden vechten tegen leegstand van winkelstraten, bouwen outletcentra er complete winkelstraten bij.OmzetRosada opent vandaag 8.000 m2 nieuwe winkelruimte. Merken als GUESS, Adidas, Van Gils en Vingino verkopen er oude voorraden met korting. Nog niet alle nieuwe winkels zijn verhuurd, maar manager Gerben Boomsma verwacht voor de laatste 20 procent ook snel huurders te vinden. Het zou hem niks verbazen als Rosada over een jaar of 4 weer uit zijn jasje is gegroeid. "De omzet van Rosada steeg tussen 2010 en 2015 met 55 procent. Vorig jaar trokken we 1,3 miljoen bezoekers." Uit de wijde omtrek komen die bezoekers om langs de pastelkleurige winkelhuisjes te slenteren. Er staan ouderwetse lantaarnpalen en bakken geraniums en bolbuxussen. De nieuwbouwstraat heeft zelfs een soort kerkje, op het torentje van zogenaamd oude bakstenen prijkt het bouwjaar: 2016.Korting Waar de bezoekers voor komen? "De korting", zeggen twee vriendinnen van middelbare leeftijd. Dat de nieuwste collecties er niet te koop zijn, deert ze niet. "Ik koop liever een tijdloos jurkje van een goed merk", zegt Joke. Ze komt hier vaker dan in hartje Rotterdam. "Daar zijn winkels gericht op jongeren en de laatste mode."Disneygevoel Naast koopjes vinden bezoekers bij Rosada nóg iets: een soort Disneygevoel, veilig, gezellig en een tikje kneuterig . "Het is hier gezelliger", verklaart Caroline Gilissen uit het Belgische Wuustwezel. "Ik voel me hier veel veiliger dan in de Antwerpse binnenstad. En je kan goedkoop parkeren." Voor kledingmerken zijn outletcentra de ideale plek om van oude voorraden af te komen. De collecties in modewinkels wisselen steeds sneller, met meer restanten tot gevolg. Voor de uitstraling van een merk is het niet goed om continu uitverkooprekken in je winkels te hebben, verklaart Harry van der Zee van Van Gils. Zijn nieuwste collecties verkoopt het mannenmodemerk voor de volle mep in winkels als de Bijenkorf en vier eigen brand stores. De pakken en overhemden van vorig seizoen hangen afgeprijsd in de nieuwe outletshop in Rosada. Nieuwe klantenOok in Bataviastad en de outlet in Maasmechelen (België) huurt Van Gils winkelruimte. Bij die outletwinkels lopen andere klanten binnen, zegt Van der Zee. "Op die manier komen we met nieuwe klanten in contact, die later ook bereid zijn de volle prijs te betalen. We kunnen ons merk hier op een mooie manier neerzetten." Aan de inrichting van de nieuwe outletwinkel heeft Van Gils geen concessies gedaan. Dezelfde houten vloeren en metalen rekken als in zijn zaak in Amsterdam-Zuid. Ook bij Rosada heeft Van Gils buren als Suit Supply en The Society Shop. De nabijheid van merken die ‘concurrerend én complementair’ zijn, was voor Van Gils een vereiste. Iedereen is erbij gebaat dat het winkelcentrum strak wordt gemanaged. Een binnenstad waar 20 procent van de winkels leeg staat, maakt een troosteloze indruk. In Rosada’s nieuwe winkelstraat valt het niet eens op. Etalages die merken en kortingsvouchers promoten verhullen slim dat één op de vijf winkels nog niet is gevuld.