Marketing

Overijssel doet het goed in slag om toerist

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het aantal overnachtingen in hotels, campings, bungalows en b&b's steeg met bijna vier procent in 2015. Bijna alle provincies profiteren daar van, behalve Groningen, Drenthe en Noord-Brabant. Vooral de sterke groei van het aantal buitenlandse toeristen veroorzaakt regionale verschillen.Populaire provinciesVan oudsher al populaire provincies Noord-Holland (Amsterdam) en Zeeland (kust) trekken vooral meer buitenlandse gasten. In de ING Toerisme Index - gebaseerd op het aantal overnachtingen en aantal vestigingen van horecagelegenheden, attracties en musea per duizend inwoners - gaat Zeeland aan kop, op flinke afstand gevolgd door Drenthe en Limburg. Hierna komen Noord-Holland, Friesland, Gelderland en Overijssel.Gelderland en Overijssel zijn samen goed voor bijna een kwart van de overnachtingen binnenlandse toeristen. Het aantal overnachtingen steeg in 2015 harder dan het landelijke gemiddelde.KrimpIn 2015 hoorde Overijssel zelfs tot de snelst groeiende provincies met een stijging van acht procent in het aantal overnachtingen ten opzichte van 2014. Vooral het aantal overnachtingen op kampeerterreinen nam toe. Hiermee gaat de provincie in tegen de landelijke trend, waarbij sprake is van een krimp in kamperen.MarktleiderGelderland geldt als belangrijke toeristische bestemming voor Nederlanders en mag zich zelfs marktleider noemen als het gaat om het aantal overnachtingen van binnenlandse toeristen. In 2015 werden door het CBS ruim 10 miljoen overnachtingen van Nederlandse toeristen geregistreerd. Met een groei van 6% vergrootte de provincie haar voorsprong op nummer 2 Noord-Holland.Progressie Gelderland moet het hebben van kampeerders en vakantieparken. Vooral die laatste categorie wordt belangrijker. Hotelovernachtingen zijn er minder in trek. Ondanks de populariteit binnen Nederland is de positie van Gelderland in de Toerisme Index bescheiden. Dit komt met name door de relatief geringe aantrekkingskracht in het buitenland. Wel lijkt Gelderland op dit gebied progressie te boeken, want in 2015 groeide het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen met 20%.WinnenFlevoland lijkt te profiteren van de aantrekkingskracht van Amsterdam en groeit hard qua (zakelijke) overnachtingen. Flevoland zit in de ING Toerisme Index inmiddels vlak achter Gelderland en Overijssel in de middenmoot en heeft Brabant, Groningen, Zuid-Holland en Utrecht achter zich gelaten. Er is nog een wereld te winnen, volgens ING. Het aantal horecagelegenheden is met 2,4 per duizend inwoners nog steeds het laagste van Nederland. De provincie telt met Walibi en het jaarlijkse Lowlands-festival een beperkt aantal grote attracties. ING verwacht verdere groei door de uitbreiding van Bataviastad, ontwikkelingen in natuurgebied Oostvaardersplassen en toenemende passagiersstromen via Lelystad Airport.In absolute aantallen blijft Amsterdam de toeristische hotspot van Nederland met bijna 13 miljoen hotelovernachtingen (ruim 30 procent van het totaal in Nederland).

Foto: Lenneke Lingmont